Polis sahkan satu lagi kematian dalam tahanan

Polis Johor mengesahkan satu lagi kes kematian dalam tahanan setelah perkara itu diketengahkan oleh kumpulan hak asasi manusia Menghapuskan Kematian dan Penderaan Dalam Tahanan (Edict).

Ketua Polis Johor, Ayob Khan Mydin Pitchay memberitahu Malaysiakini bahawa lelaki itu ditangkap pada 9 Julai tetapi didapati tidak sedarkan diri dan kemudian dinyatakan meninggal dunia pada 17 Julai.

“Setelah si mati disahkan meninggal dunia, polis telah memanggil koroner, yang merupakan majistret Segamat, ke tempat kejadian. Juga di tempat kejadian adalah pasukan forensik.

“Koroner berpuas hati bahawa tidak ada tanda-tanda salah laku atau kecederaan yang ditemui pada si mati.

“Sekarang kita sedang menunggu laporan bedah siasat untuk menentukan penyebab kematiannya,” katanya kepada Malaysiakini hari ini ketika dihubungi.

Suspek ditahan di ibu pejabat polis daerah Segamat pada masa itu, sementara menunggu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana mengedar dadah.

Ayob menambah bahawa suspek berusia 46 tahun mempunyai sejarah penyalahgunaan dadah.

Ayob berkata demikian ketika ditanya mengenai dakwaan Edict bahawa ada kes kematian lain dalam tahanan polis.

Eddict mendakwa kematian itu berlaku di Segamat dan melibatkan seorang lelaki separuh umur.

Kumpulan itu menyatakan kebimbangan dengan menyifatkan bahawa ketua polis negara dan menteri dalam negeri tidak mengumumkan rencana untuk mengakhiri kematian dalam tahanan, atau menangani penurunan kepercayaan masyarakat terhadap polis.

Eddict menuduh polis secara rutin gagal memenuhi arahan sendiri untuk menyelesaikan siasatan mengenai kematian dalam tahanan dalam tempoh satu bulan dan mengadakan inkues.

“Kami dapat membuktikan melalui rekod mahkamah bahawa sasaran itu sering gagal dicapai.

“Walaupun mantera ‘setiap kehidupan penting’ sering diulang di Malaysia, ketua polis negara dan menteri dalam negeri tetap diam dalam menghadapi kematian dalam lokap polis,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker