Kerajaan baru di Sabah hujung minggu ini

Sebaran :

Bekas ketua menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman membuat langkah baru untuk menjatuhkan kerajaan negeri pimpinan Parti Warisan Sabah.

Pemimpin Perikatan Nasional Sabah meramalkan kerajaan baru bakal ditubuhkan pada hujung minggu ini.

Adun Sungai Sibuga tersebut sedang memimpin langkah untuk menarik Adun-adun dari kem Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Ini adalah percubaan kedua Musa untuk menjatuhkan musuh politiknya Shafie setelah usaha yang dilancarkannya bulan lalu gagal.

Musa sedang mengadakan pertemuan dengan calon Adun-adun terpilih untuk menyeberang ke Perikatan.

Terdapat banyak pergerakan masuk dan keluar dari Seri Anggerik (rumah Musa).

Situasinya tidak jelas. Apa yang pasti berlaku adalah rundingan dengan Adun-adun yang berkaitan dengan kerajaan Warisan untuk menukar kem.

Sumber lain yang dekat dengan Musa mendakwa bahawa 14 hingga 16 Adun-adun dari Warisan, DAP, PKR dan Upko telah menandatangani pernyataan berkanun (SD) yang menyatakan sokongan mereka kepadanya.

Musa, yang mereka dakwa mempunyai 19 ADUN Perikatan di pihaknya, berada dalam posisi yang selesa dengan antara 34 dan 36 wakil rakyat.

Sumber tersebut memberitahu bahawa Musa sedang berusaha untuk menyampaikan SD tersebut ke Istana sebelum dapat mengadap Yang di-Pertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin.

Shafie sendiri nampaknya tidak senang dengan perkembangan terbaru ini dan terus berada di Kuala Lumpur sejak Isnin untuk menghadiri persidangan Dewan Rakyat.


Sebaran :

Leave a Reply