Bayi 3 bulan meninggal di bawah jagaan bapa yang positif dadah

Bayi 3 bulan meninggal, bapa positif dadah ditahan

Seorang bayi berusia tiga bulan di Gelang Patah, di sini, meninggal dunia ketika di bawah jagaan bapanya yang positif dadah, petang semalam.

Dalam kejadian jam 5.15 petang itu, ibu dan nenek mangsa yang baharu pulang dari berniaga gerai makan di Gelang Patah, mendapati bayi berkenaan dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Asisten Komisioner Dzulkhairi Mukhtar, berkata nenek dan ibu bayi malang berkenaan mengejarkannya ke Klinik Kesihatan Gelang Patah bagi mendapatkan rawatan.

“Sampai sahaja di rumah, ibu bayi itu menjerit meminta tolong sambil mendukung bayinya yang berada di dalam keadaan tidak sedarkan diri.

“Nenek bayi berkenaan bersama ibu mangsa kemudian membawa bayi berkenaan yang dalam keadaan tidak sedarkan diri ke Klinik Kesihatan Gelang Patah untuk menerima rawatan.

“Kira-kira jam 5.40 petang, nenek dan ibu bayi berkenaan sampai di bahagian kecemasan Klinik Kesihatan Gelang Patah dan disahkan sudah meninggal dunia ketika diperiksa seorang doktor di situ,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Mengulas lanjut, Dzulkhairi berkata, hasil siasatan mendapati, mangsa tinggal di rumah dan dijaga oleh lelaki berusia 31 tahun, yang juga bapa kanak-kanak berkenaan ketika nenek dan ibunya keluar berniaga warung makanan di Taman Nusa Perintis, Gelang Patah, pada setiap awal pagi.

Selain mangsa, dua kanak-kanak lelaki berusia enam dan empat tahun yang juga anak lelaki terbabit turut tinggal di rumah itu.

“Siasatan pada badan mangsa tidak menunjukkan sebarang kecederaan. Menurut ibu mangsa, bayinya mula pandai mengiring dan mahu meniarap itu lahir tidak cukup minggu (36 minggu) dan sering muntah susu selepas minum susu.

“Bayi itu lahir dalam waktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan ibu mangsa tidak dapat membuat sijil lahir kerana perlu mendapatkan surat sumpah dari mahkamah terlebih dahulu,” katanya.

Beliau berkata, bapa bayi malang itu sudah ditahan dengan ujian air kencingnya mendapati dia positif dadah dan akan disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a)Akta Dadah Berbahaya 1952.

“Bayi malang itu dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) dan akan menjalani proses bedah siasat jam 9 pagi ini bagi mengetahui punca sebenar kematiannya,” katanya. BH

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker