Anifah salah faham, lihat kenyataan saya di luar konteks – Hishammuddin

Menteri Luar Negeri menganggap Datuk Seri Anifah Aman salah faham mengenai kenyataannya dan melihatnya luar daripada konteks.

Baca : Anifah bidas Hishammuddin isu pencerobohan perairan Malaysia

Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, kenyataannya mengenai Laut China Selatan semasa sidang media semalam adalah berkaitan dengan aktiviti Capella Barat.

“Sebenarnya, jika dia (Anifah) tahu konteks saya kenyataan semalam mengenai aktiviti Capella Barat seperti yang dijelaskan, saya yakin dia tidak akan membuat kenyataan itu. Dia telah salah faham dan bertindak balas seperti yang dilakukannya,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Hishammuddin mendakwa semalam beliau bercakap dalam konteks reaksi terhadap aktiviti Capella Barat di mana kapal kaji selidik, Pengawal Pantai China dan militia nelayan yang hadir hadir di Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) dari April hingga Mei.

“Ini berjaya dikendalikan semasa 100 hari pertama saya di kementerian dan kapal-kapal tersebut meninggalkan EEZ kami setelah usaha diplomatik yang intensif,” katanya lagi.

Awal hari ini, Anifah melahirkan rasa dukacita, terkejut dan kecewa dengan kenyataan tiada kapal milik China berada di perairan Malaysia.

Sebaliknya, bekas Menteri Luar itu membidas Hishamuddin kerana mendedahkan maklumat tidak benar, sekaligus mengugat kepentingan maritim dan strategik Malaysia.

Malah Anifah juga menuduh Hishamuddin yang merupakan Menteri Luar sedang bermain politik dalam isu tersebut.

Terdahulu, Hishammuddin menegaskan, Malaysia mengekalkan kedudukannya bahawa semua pihak mesti bekerjasama untuk menjamin keamanan, keamanan dan kestabilan di Laut China Selatan.

Malaysia juga akan terus memainkan peranan aktif dalam memastikan Laut China Selatan kekal sebagai laut damai dan perdagangan.

Oleh itu, perkara yang berkaitan dengan Laut China Selatan mesti diselesaikan secara damai berdasarkan prinsip undang-undang antarabangsa yang diiktiraf secara universal, termasuk Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) 1982.

Malaysia, katanya, berharap dapat meneruskan perbincangan untuk menyelesaikan sesuatu yang berkesan dan substantif di Laut China Selatan yang akan merangkumi unsur-unsur yang mencerminkan hak dan kepentingan semua pihak.- MalaysiaGazette

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker