Sidang Parlimen: Azhar Azizan Sah dilantik Speaker Baru

Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azhar Azizan Harun hari ini dilantik sebagai speaker Dewan Rakyat baru menggantikan Mohamad Ariff Md Yusof.

Sebelum usul supaya Azhar dipilih menjadi speaker yang baru, dibentangkan oleh Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, pembangkang juga mahu menamakan speaker mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan memaklumkan bahawa pemberitahuan 14 hari diperlukan untuk pencalonan itu dan pembangkang tidak mencalonkan sesiapa dalam jangka masa tersebut.

Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) kemudian bangkit dan berkata kekosongan jawatan speaker hanya berlaku hari ini dan oleh itu tempoh 14 hari harus bermula dari hari ini.

Kerajaan Perikatan Nasional hari ini membentangkan usul supaya Mohamad Ariff mengosongkan jawatannya. Usul itu kemudian diluluskan melalui undi belah bahagian yang menyaksikan 111 ahli parlimen bersetuju manakala 109 lagi tidak bersetuju dengan usul berkenaan.

Susulan kekocohan itu, timbalan speaker Rashid Hasnon memutuskan bahawa masa untuk mencalonkan calon baru telah berlalu.

“Saya mohon mencadangkan bahawa Yang Berbahagia Datuk Azhar Azizan @ Harun dipilih menjadi Tuan Yang Dipertua Dewan Rakyat dan mengikut Peraturan Mesyuarat 4(1), Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, saya telah memastikan bahawa beliau bersetuju untuk berkhidmat jika dipilih,” kata Muhyiddin.

Azhar kemudian mengangkat sumpah sebagai speaker Dewan Rakyat yang baru.

MK

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker