Tiga bulan tiada pendakwaan, aset parti perlu dipulangkan – Najib

Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan aset yang disita oleh pihak polis masih belum dipulangkan kepada UMNO.

Najib berkata, mengikut undang-undang, aset yang dirampas perlu dikembalikan selepas tiada dakwaan dibuat dalam tempoh tiga bulan.

“Walaupun saya pernah mengulas sedikit sebanyak tentang isu ini kepada beberapa media tempatan, saya pilih untuk membuat penjelasan dengan lebih panjang lebar sekarang kerana walaupun banyak usaha dan rundingan telah dilakukan tetapi PDRM masih tidak mahu kembalikan wang ini kepada parti.

“Ia telah melangkaui tempoh 3 bulan mengikut undang-undang untuk dikembalikan jika tiada dakwaan dibuat mengenai aset yang disita,” kata Najib dalam satu kenyataan hari ini.

Pada Mei lalu pihak polis menemui RM120 juta wang tunai dari Pavilion Residences yang dikaitkan dengan Najib.

Turut dirampas 284 kotak yang diisi dengan beg tangan berjenama mewah, jam tangan dan barang kemas yang dirampas dari tiga kondominium mewah di sini.

Sementara itu Najib turut menjelaskan antara tugas sebagai Presiden UMNO adalah untuk mengendali semua aset parti termasuk menerima sumbangan politik dari ahli perniagaan, individu, NGO dan korporat.

“Presiden UMNO juga ditugaskan untuk mengalih dan membuat pembayaran untuk keperluan parti pada masa pilihan raya.

“Semua hak ini ada ditulis di dalam Perlembagaan UMNO dan ialah satu kelaziman sejak zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad,” kata Najib.

Menurut Najib ketika pilihan raya umum, kebanyakan sumbangan dari ahli perniagaan dan individu adalah dalam bentuk wang tunai dan diagihkan secara tunai kepada seluruh 222 kawasan Parlimen dan 505 kawasan Dewan Undangan Negeri.

Berikut adalah penjelasan penuh Najib:

Mungkin ramai yang tidak tahu, tetapi presiden UMNO ditugaskan untuk mengendali semua aset parti termasuk menerima sumbangan politik dari ahli perniagaan, individu, NGO dan korporat.

Presiden UMNO juga ditugaskan untuk mengalih dan membuat pembayaran untuk keperluan parti pada masa pilihanraya.

Semua hak ini ada ditulis di dalam Perlembagaan UMNO dan ialah satu kelaziman sejak zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Ada satu klip video tular yang merakamkan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengaku di dalam mesyuarat Ahli Majlis Tertinggi pada 6 September 2015 selepas beliau digantikan sebagai Timbalan Perdana Menteri bahawa beliau sendiri tidak mempersoal amalan dana khas presiden kerana ini ialah kebiasaan untuk diuruskan oleh presiden sejak dulu lagi.

Tun Mahathir juga pernah mengaku secara terbuka bahawa dia menyerah sebanyak RM1.4 bilion dalam bentuk wang tunai dan saham kepada Tun Abdullah Badawi apabila Pak Lah mengambil alih jawatan presiden parti dari Tun Mahathir.

Walaupun saya pernah sarankan untuk mewujudkan satu akta sumbangan politik, ia ditolak oleh Pakatan pada masa itu, justeru sumbangan dana politik tidak melanggar mana-mana undang-undang negara ini.

Pada masa pilihanraya umum, kebanyakan sumbangan dari ahli perniagaan dan individu adalah dalam bentuk wang tunai dan juga diagihkan secara tunai kepada seluruh 222 kawasan parlimen dan 505 kawasan Dewan Undangan Negeri.

Semasa Tun Mahathir membina Pejabat Perdana Menteri dan Seri Perdana, beliau turut membina bilik kebal dan peti besi di kedua-dua tempat.

Inilah tempat di mana wang tunai yang diterima disimpan untuk tujuan kegunaan operasi politik dan pilihanraya termasuk bayaran bil selepas pilihanraya dan operasi cawangan-cawangan parti.

Selepas BN kalah tidak terjangka dalam pilihanraya lalu, wang tunai yang dikumpul ini telah dipindahkan oleh pegawai-pegawai kepada satu pangsapuri di Pavilion Kuala Lumpur sebagai langkah sementera.

Saya juga difahamkan baru-baru ini bahawa ketika wang ini di dalam permindahan, ada beberapa pegawai-pegawai yang ditugaskan telah mengambil RM3.5 juta untuk diri sendiri dan mereka telah ditahan oleh SPRM.

Sebelum kita sempat membuat keputusan bagaimana untuk mengendalikan wang tunai ini dan sementera menunggu keputusan pemilihan parti siapa akan mengambil alih jawatan presiden, pangsapuri Kuala Lumpur ini telah diserbu oleh PDRM dan wang tunai ini telah disita.

Tun Mahathir tahu tentang kewujudan wang tunai parti yang banyak di pejabat Perdana Menteri pada masa pilihanraya kerana beliau juga melakukan begini semasa beliau presiden UMNO dan Perdana Menteri.

PDRM juga tahu tentang wang ini ada di Pavilion kerana permindahan wang ini daripada Pejabat Perdana Menteri oleh pegawai-pegawai bukanlah satu rahsia.

Wang ini ialah wang parti. Oleh itu, UMNO telah menyediakan barisan peguam untuk berunding dengan pihak kuasa untuk menuntut kembali wang ini.

Memang tiada wang tunai begitu banyak di simpan dalam pangsapuri Pavilion ataupun rumah saya sebelum pilihanraya dan wang tunai yang disimpan dalam Pejabat Perdana Menteri juga tidak begitu banyak pada masa bukan pilihanraya.

Walaupun saya pernah mengulas sedikit sebanyak tentang isu ini kepada beberapa media tempatan, saya pilih untuk membuat penjelasan dengan lebih panjang lebar sekarang kerana walaupun banyak usaha dan rundingan telah dilakukan tetapi PDRM masih tidak mahu kembalikan wang ini kepada parti.

Ia telah melangkaui tempoh 3 bulan mengikut undang-undang untuk dikembalikan jika tiada dakwaan dibuat mengenai aset yang disita.

Saya juga akan menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai sitaan barang kemas dan beg tangan yang menjadi topik perbualan ramai.-UTUSAN ONLINE

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker