FB sekat video kejayaan Malaysia menangani Covid-19, ini jawapan vloggernya.

Pengembaraan ke seluruh dunia untuk belajar dan mendalami budaya yang berbeza ternyata menjadi perjalanan yang mengubah hidup bagi American Dustin Pfundheller.

Dia mengatakan bahawa pengembaraannya ke seluruh dunia, yang bermula setelah dia pindah ke Singapura pada tahun 2013, mengilhamkan dia untuk membuat video di bawah akaun “Other Side of the Truth” di Facebook dan YouTube.

Pfundheller, yang merupakan pakar bedah pergigian di AS, mengatakan bahawa dia tidak pernah mahu membuat video, kerana dia dalam proses memulakan latihan pergigiannya sendiri di Miami, Florida, untuk membantu orang Amerika berpendapatan rendah yang tidak mampu mendapatkan rawatan.

“Dalam perjalanan saya, saya tergamam dan terkejut berkali-kali kerana negara serta budaya yang sangat berbeza dari apa yang saya bayangkan.



“Tidak ada orang yang menunjukkan sesuatu yang positif di tempat yang sering dirasakan negatif, jadi saya menyedari satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalahnya adalah dengan membuat video sendiri untuk menunjukkan ‘sisi lain’,” katanya lagi.

Pfundheller baru-baru ini memenangi hati rakyat Malaysia setelah membuat video “How Malaysia Did the Impossible”, yang menyoroti bagaimana kerajaan dan rakyat Malaysia bekerjasama untuk memerangi Covid-19.

Dia mengatakan bahawa dia menghabiskan masa dua minggu untuk membuat video mengenai usaha Malaysia dalam memerangi Covid-19, kerana tidak banyak yang menyebutnya dalam talian.

“Tidak ada siapa yang bercakap mengenai Malaysia.”



Saya tidak dapat menjumpai apa-apa mengenainya. Setelah saya membuat video pertama, ramai rakyat Malaysia menghubungi saya di Instagram dan membantu membimbing saya untuk mencari maklumat untuk video kedua,” tambahnya.

Video itu mendapat lebih daripada 3.2 juta tontonan di Facebook dan dipuji oleh pihak berkuasa dan rakyat Malaysia.

Namun, Facebook kini menyekat jangkauan organik video dan iklan di halaman tersebut, dan mengatakan bahawa video tersebut mempromosikan “tuntutan palsu, mengelirukan dan menipu”.

Pfundheller mengatakan ketika video itu diterbitkan, dia membayar untuk mengiklankan video tersebut di Facebook kerana dia tidak mempunyai banyak pengikut di Malaysia.



“Saya ingin memastikan bahawa rakyat Malaysia melihat video saya,” tambahnya.

Dia mengatakan dia bingung kerana iklan itu pada awalnya disetujui oleh Facebook, tetapi kemudian ditolak kerana “mempromosikan tuntutan palsu, menyesatkan, atau menipu”.

Dia mengatakan bahawa sangat mengecewakan kerana tidak ada cara untuk menghubungi Facebook.

“Facebook tidak mempunyai nombor telefon, tidak ada e-mel, tidak ada kontak. Syarikatini menghasilkan berbilion dolar setiap tahun tetapi tidak mempunyai barisan perkhidmatan pelanggan.



“Pfundheller menekankan bahawa penting untuk Facebook menjadi platform yang berkecuali, kerana ia adalah organisasi media sosial dengan jangkauan global.

“Menyatakan bahawa video itu mengelirukan adalah salah. Facebook adalah lebih baik dari itu.

“Facebook memperoleh banyak wang dari rakyat Malaysia dan syarikat Malaysia melalui pengiklanan – penting bagi Facebook untuk menghormati Malaysia,” katanya.

https://www.youtube.com/watch?v=reP9tcZXg1c



https://www.youtube.com/watch?v=__G7wcGW43s

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker