Speaker Parlimen akan diganti, Art Harun antara calon dipertimbangkan

Beberapa anggota bukan Ahli Parlimen sedang dipertimbangkan untuk menggantikan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof menjelang persidangan parlimen yang dinanti-nantikan.

Di antara mereka yang bertanding adalah Ketua Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk Azhar Azizan Harun.

Menurut sumber, pilihan bukan MP adalah kerana Perikatan Nasional menghendaki setiap ahli parlimennya berada di dewan sekiranya berlaku undi tidak percaya yang dimulakan oleh Pakatan Harapan bagi menentang kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.”Muhyiddin memerlukan setiap MP yang ada di dewan. Jadi Speaker mesti bukan MP, ”kata sumber itu.

Nama lain yang juga dipertimbangkan untuk jawatan itu termasuk bekas Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan bekas hakim lain, tetapi sumber itu tidak memperincikan nama hakim.

Pencalonan jawatan Speaker selama ini menjadi isu yang dikawal ketat, dan Perdana Menteri boleh membuat kejutan pada saat-saat terakhir, kata sumber itu.

Dilaporkan bahawa permulaan Parlimen pada 13 Julai ini mungkin menyaksikan percubaan oleh pentadbiran Perikatan Nasional sekarang untuk “membuang” Speaker Mohd Ariff Md Yusof dan Timbalan Speaker Nga Kor Ming yang dilantik di bawah pentadbiran Pakatan Harapan. Difahamkan, dua usul telah dikemukankan oleh Perdana Menteri pada hari Jumaat (26 Jun) lepas, yang akan dibentangkan di Parlimen untuk menggantikan mereka.

Sementara itu, bagi Dewan Negara pula, Tan Sri Rais Yatim dan Tan Sri Radzi Sheikh Ahmad, yang baru-baru ini dilantik sebagai senator, mungkin akan dilantik sebagai presiden Senat setelah dibiarkan kosong oleh Tan Sri Vigneswaran yang telah tamat tempohnya.

sumber The Star

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker