Malaysia menang kes diskriminasi minyak sawit – Johari Ghani

Malaysia menang kes diskriminasi minyak sawit – Johari Ghani

Malaysia memenangi kes tuntutan diskriminasi biofuel minyak sawit dikeluarkan di negara ini yang diperuntukkan dalam Akta Delegasi Kesatuan Eropah (EU), kata Menteri Perladangan dan Komoditi, Johari Abdul Ghani.

Beliau berkata, panel Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) pada 5 Mac lalu mengeluarkan laporan akhir dan menyimpulkan bahawa Akta Delegasi EU yang menyekat biofuel minyak sawit adalah bersifat diskriminasi.

“Keputusan WTO ini menunjukkan bahawa tuntutan diskriminasi Malaysia adalah wajar. Ini membuktikan Malaysia memperjuangkan keadilan untuk biodiesel negara, peniaga, syarikat dan pekerja,” katanya dalam kenyataan.

Johari berkata, laporan akhir WTO mencari kesalahan dengan penggunaan tanah secara tidak langsung (ILUC) EU untuk mengharamkan biofuel minyak sawit.

Beliau berkata, ia juga mencari kesalahan dengan pendekatan EU untuk memberitahu dan berunding dengan negara lain apabila memperkenalkan langkah perdagangan baharu.

“EU bersetuju untuk mematuhi ketetapan WTO sebelum ia boleh mengenakan sekatan dalam menerima biobahan api minyak sawit Malaysia,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan akan memantau dengan teliti perubahan EU kepada peraturannya untuk membawanya seiring dengan penemuan WTO dan meneruskan prosiding pematuhan jika perlu.

“Kerajaan Malaysia kekal komited sepenuhnya untuk mempertahankan kepentingan pemain industri biofuel minyak sawit daripada halangan perdagangan dan diskriminasi,” katanya.

Malaysia, pengeluar utama minyak sawit dalam pasaran dunia pada 19 Jan 2021, meminta WTO melakukan rundingan bagi mencari mekanisme penyelesaian pertikaian itu dengan EU berhubung langkah diterima pakai oleh EU dan negara anggotanya yang menjejaskan minyak sawit dan biofuel berasaskan sawit. FMT

Malaysia menang kes diskriminasi minyak sawit – Johari Ghani

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sebelum jadi Datin tak seksi sangat

‘Saya bukan geng plastik hitam’

Azhar Sulaiman tidak tolak jika dijodohkan dengan ahli kumpulan The Gadys

Rumah Influencer dirompak, RM3 juta tunai dan jongkong emas dilarikan

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker