SPRM Sahkan Tuduh Zahid Dahulu Siasatan Lengkap Kemudian

Selepas dikecam netizen bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak menyiasat mana-mana syarikat dan individu yang mempunyai kaitan berhubung pendakwaan kes rasuah terhadap Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi SRPM akhirnya U-Turn akan menyiasat mereka kemudiannya.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, pihaknya akan menyiasat mana-mana individu yang terbabit dalam ke rasuah katanya 20 Oktober lalu.

“Kami menyiasat siapa yang terlibat dengan rasuah. Setakat ini, ada satu syarikat (Datasoic Group) mengatakan mereka tidak terlibat, terpulang kepada mereka untuk mengatakan.

“Hanya siasatan SPRM yang dapat menentukan. Jika siasatan kami menunjukkan bahawa syarikat itu tidak terlibat dalam apa-apa perkara rasuah, maka mereka tidak bersalah,”katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Ikrar Bebas Rasuah oleh Persatuan Badminton Malaysia (BAM) di Akademi Badminton Malaysia di Bukit Kiara.

19 Oktober lalu Ahmad Zahid didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, atas 45 pertuduhan yang dikenakan terhadapnya.

Pertuduhan dibuat mengikut Akta Pencegahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUA) 2001 dan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (ASPRM) 2009 dan Kanun Keseksaan atas kesalahan pecah amanah.

Sementara itu, ketika ditanya berhubung pembekuan aset milik Ahmad Zahid, Azam berkata, pihaknya tidak akan berbuat demikian buat masa ini.

Pengesahan SPRM akan menyiasat syarikat yang dikaitkan dengan Zahid itu menunjukkan pendakwaan dibuat terlebih dahulu oleh Peguam Negara berbanding siasatan syarikat seperti My EG(disahkan tidak disiasat), Datasonic Group, Mastoro Kenny IT Consultant & Services dan firma guaman Lewis & co.

SPRM dan Peguam negara menggunakan kaedah “pendakwaan di mahkamah dahulu, siasatan lengkap kes kemudian” bagi memalukan tertuduh untuk dihukum di media lebih awal. – malaysiachoice.wordpress.com

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker