DAP Sabah Tolak Anwar Sebagai PM, mahu MP Sabah & GPS sokong Shafie calon PM

Share

DAP Sabah menyokong cadangan mencalonkan Presiden Warisan Shafie Apdal sebagai perdana menteri dan mahu semua anggota parlimen Malaysia Timur, termasuk GPS melakukan perkara yang sama.

Katanya, perdana menteri dari Malaysia Timur akan memastikan Sabah dan Sarawak tidak lagi dipinggirkan sebagai rakan kongsi dalam persekutuan.

“Bersama Shafie Apdal sebagai perdana menteri, kami dapat mencapai dua tujuan dengan satu tindakan – Malaysia Timur dapat menerajui dasar persekutuan dan pada masa yang sama mengembalikan hak negeri Sabah dan Sarawak,” kata mereka dalam satu kenyataan.

Antara lain, mereka berkata Shafie akan memastikan pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 dan Sabah dan Sarawak tidak akan terpinggir dalam belanjawan pembangunan.

Mereka berkata Shafie juga dapat menyelesaikan masalah yang berkisar pada royalti minyak, pembayaran tunai petroleum, telaga minyak, dan hak negeri “yang tidak dapat dipersetujui oleh perdana menteri sekarang dan sebelum ini dari Semenanjung Malaysia.”

“Kami dengan ini mendesak semua anggota parlimen Malaysia Timur, untuk menyokong Shafie bagi melakar sejarah Malaysia – dengan memiliki perdana menteri Malaysia pertama dari timur.

“Khususnya, kami menyeru PBS Sabah, Star, PBRS, dan GPS Sarawak untuk memberikan keyakinan mereka terhadap Shafie sebagai PM.

“Ini akan membolehkan Sabah dan Sarawak dapat memperoleh keuntungan daripada lebih banyak pembangunan dan dapat meningkatkan taraf hidup masyarakat di sini,” kata DAP Sabah.

Rancangan Pakatan Harapan untuk merebut kembali Putrajaya telah tersekat apabila PKR menegaskan bahawa Anwar dan bukan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang perlu menerajui kerajaan.

Bagaimanapun, DAP dan Amanah mahu Anwar berkompromi dan menjadi timbalan Mahathir selama enam bulan sebelum mengambil alih jawatan perdana menteri.

Bagaimanapun, Mahathir hari ini mengumumkan sokongannya untuk Shafie menjadi perdana menteri, satu langkah yang dapat memecah kebuntuan.

Ia diadakan menjelang sidang parlimen bulan depan, di mana PAS telah mengemukakan usul percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Undian ini dapat digunakan untuk menunjukkan bahawa Shafie atau yang lain memiliki kawalan majoriti di Dewan Rakyat.

MK

Leave a Reply