Texas Instruments bina dua kilang baharu, pelaburan RM14.6 bilion

Texas Instruments bina dua kilang baharu, pelaburan RM14.6 bilion

Pembuat cip terkemuka global, Texas Instruments mengumumkan rancangan untuk mengembangkan aktiviti pengeluarannya di Malaysia.

Ia dilaksanakan menerusi dua kilang pemasangan dan ujian baharu di Kuala Lumpur dan Melaka, dengan potensi pelaburan sehingga RM14.6 bilion.

Pembinaan untuk kemudahan baharu bersebelahan kilang pemasangan dan ujian sedia ada di Kuala Lumpur dijangka dimulakan akhir tahun ini, dengan pengeluaran akan bermula seawal 2025.

Langkah pengembangannya di Kuala Lumpur dianggarkan membawa masuk RM9.6 bilion dalam potensi pelaburan dan mewujudkan kira-kira 1,300 pekerjaan tambahan.

Sementara itu, pembinaan kilang pemasangan dan ujian baharu enam tingkat bersebelahan kemudahan sedia ada di Melaka menjana potensi pelaburan sebanyak RM5 bilion dan akan mewujudkan sehingga 500 pekerjaan.

Kemudahan baharu itu juga dijangka memulakan pengeluaran pada 2025.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata kerajaan menyambut baik keyakinan berterusan Texas Instruments terhadap ekosistem pelaburan negara.

“Rancangan Texas Instruments untuk mengembangkan operasi pemasangan dan ujiannya mencerminkan kedudukan Malaysia yang jelas dalam rantaian bekalan semikonduktor global, sambil melengkapkan dasar pelaburan baharu kami dan tumpuan pelan induk industri baharu kami untuk menarik pelaburan berteknologi tinggi, bernilai tinggi untuk menyokong global kami yang semakin digital. dan ekonomi domestik,” katanya dalam satu kenyataan.

Tengku Zafrul berkata pengembangan itu bukan sahaja akan memperkukuh rantaian nilai domestik tetapi juga mewujudkan peluang pekerjaan “berasaskan pengetahuan” dan berpendapatan tinggi untuk rakyat Malaysia.

Dalam pada itu, Naib Presiden Operasi Pembuatan Ujian dan Pemasangan Texas Instruments, Yogannaidu Sivanchalam, berkata pengembangan itu adalah sebahagian daripada strategi jangka panjang syarikat untuk mengembangkan kapasiti pembuatan dalamannya bagi menyokong peningkatan keperluan bagi semikonduktor serta untuk memberikan jaminan bekalan yang lebih besar.

“Texas Instruments berbangga kerana telah beroperasi di Malaysia selama lebih 50 tahun dan keputusan kami untuk mengembangkan pembuatan bahagian belakang kami adalah cerminan pasukan berbakat dan berkembang di Malaysia yang akan menjadi kritikal kepada masa depan syarikat,” katanya. BH

Texas Instruments bina dua kilang baharu, pelaburan RM14.6 bilion

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Perempuan Itu ‘panas’

‘Fitnah Kepala Otak Kau!’ Lufya Warning Dedah Video ‘Sejarah Hitam’ Bekas Suami

Wan Rosdy sebak kenang nasib Najib

Lelaki dakwa lihat makhluk asing tinggi 3 meter

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker