Firma penyelidikan: Ketidakstabilan politik jejaskan ekonomi

Firma penyelidikan perniagaan, Fitch Solutions menjangkakan kekerapan peralihan kuasa pada dekad-dekad berikutnya, akan menyebabkan ketidaktentuan politik dan dasar yang akan menurunkan prestasi ekonomi dan pembaharuan.

Dalam sebuah laporan hari ini, Fitch Solutions berkata ketidakstabilan politik digambarkan daripada kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada Feb lalu.

“Walaupun peralihan kuasa dalam sistem pelbagai parti atau sistem dua parti yang ada di negara demokrasi yang lebih matang akhirnya menguntungkan Malaysia, ketidakpastian sementara mungkin merupakan faktor negatif yang dikira oleh calon pelabur.

“Ini tidak sesuai, memandangkan perniagaan dan negara di seluruh dunia mempercepat rancangan untuk memindahkan sebahagian operasi mereka ke luar China dalam usaha membangun rantai bekalan yang lebih pelbagai dan berdaya tahan, sebagai jawapan untuk tidak terlalu banyak bergantung kepada China.



“Malaysia pada asasnya akan bermula di belakang pesaing serantau, terutama Vietnam, dalam perlumbaan untuk menarik pelaburan langsung asing,” kata laporan itu.

Fitch Solutions juga menjangkakan ahli politik akan bersikap lebih populis, memperkenalkan lebih banyak langkah perlindungan dan lebih cenderung beralih kepada korupsi untuk mendapat sokongan.

“Ketua gabungan (parti politik) mungkin menggunakan naungan politik (political patronage) untuk memastikan kesetiaan wakil rakyat mereka.

“Ini akan menyebabkan ‘bloated governments’ di mana lebih banyak jawatan menteri dicipta demi menyerahkannya kepada anggota parlimen dan pelantikan anggota parlimen kerajaan ke jawatan penting yang berkaitan dengan syarikat kerajaan, ” kata laporan itu.



Faktor politik ini mungkin menjadikan negara ini tidak menarik bagi pelabur, kata Fitch Solutions.

Dengan kurangnya pelaburan mengalir ke Malaysia, Fitch Solutions meramalkan ekonomi Malaysia akan tumbuh pada purata 3.4 peratus dalam tempoh 10 tahun akan datang sehingga 2029.

Selain politik, Fitch Solutions berkata faktor lain yang menurunkan pertumbuhan termasuk pertumbuhan penduduk yang perlahan, ‘brain drain’ yang disebabkan bukan Bumiputera yang mahir berhijrah ke luar negara, hutang isi rumah yang tinggi dan ruang fiskal yang rendah.

Fitch Solutions menganggarkan hutang kepada KDNK, termasuk hutang yang dijamin kerajaan, melebihi 80 peratus daripada KDNK dan akan terus berkembang.



“Ketidakmampuan kerajaan untuk memberikan tindak balas (ekonomi) yang kuat terhadap wabak Covid-19 pada tahun 2020 menunjukkan kekangan ini sudah mengikat dan kemungkinan akan tetap berlaku dalam dekad yang akan datang.

“Selain itu, populasi yang populis termasuk pemberian wang tunai secara berkala selama bertahun-tahun mendatang, akan membatasi sumber daya yang ada untuk menyokong ekonomi pada masa yang lebih genting.

“Kerentanan yang meningkat terhadap kejutan ekonomi yang negatif kemungkinan akan menjejaskan pertumbuhan dalam dekad-dekad yang akan datang,” kata laporan itu.

Mkini



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker