Mahkamah Tinggi KL menolak permohonan Tun M untuk kekal sebagai ahli Bersatu

Mahkamah Tinggi KL menolak permohonan Tun M untuk kekal sebagai anggota dan pengerusi Bersatu sehingga permohonan injunksi pada 9 Julai selesai didengar mahkamah.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad gagal dalam usaha untuk tetap menjadi anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) setelah Mahkamah Tinggi di sini menolak permohonannya untuk perintah sementara dalam saman yang mencabar pembatalan keanggotaannya.

Dr Mahathir, 94, telah meminta perintah perintah sementara untuk status quo pihak yang terlibat dipelihara sehingga perbicaraan pada 9 Julai.

Peguam Rosli Dahlan, yang mewakili perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan defendan lain, mengatakan Hakim Rohani Ismail menolak permohonan injunksi setelah memutuskan bahawa permohonan itu tidak dibenarkan.

“Mahkamah setelah melihat semua perkara secara ringkas memutuskan bahawa keseimbangan kemudahan dan keseimbangan prinsip undang-undang tidak membenarkan itu (perintah sementara),” katanya kepada pemberita selepas prosiding di kamar di sini pada hari Khamis (18 Jun) ).

Pada 9 Jun, enam pemimpin parti Bersatu, yang diketuai oleh Dr Mahathir, mengemukakan saman terhadap presiden Bersatu, Muhyiddin, setiausaha agung yang baru dilantik, Datuk Seri Hamzah Zainudin, setiausaha eksekutif Muhammad Suhaimi Yahya dan Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (RoS) Masyati Abang Ibrahim , mencabar keputusan untuk membatalkan keahlian mereka.

Plaintif lain adalah timbalan presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir, ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, setiausaha agung Datuk Marzuki Yahya, dan anggota majlis tertinggi Dr Maszlee Malik dan Datuk Amiruddin Hamzah.

Plaintif juga berusaha membatalkan keahlian Muhyiddin, Hamzah dan Suhaimi dengan alasan mereka telah bergabung dengan gabungan Perikatan Nasional yang bersaing.

Pada 11 Jun, Dr Mahathir dan lima orang mengajukan perintah sementara untuk mengekalkan status quo mereka dalam parti sementara menunggu keputusan mahkamah mengenai saman utama.

Baca PKR wajar keluar, kata pemimpin Pemuda selepas ‘rakan PH’ desak terima ‘atuk’

Baca LGE-MENTERI KEWAYANGAN DALAM SEJARAH MALAYSIA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker