DAP sokong Dr Mahathir jadi PM, Anwar TPM

SHAH ALAM – DAP telah membuat keputusan untuk menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan (PH) sementara Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Menurut Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke, parti itu sudah membuat keputusan dan mahu Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk membuat keputusan dengan segera.

Jelas beliau, adalah penting untuk PKR menyatakan sama ada parti itu bersetuju atau tidak dengan cadangan tersebut.

“Perlu ada hala tuju jelas berkenaan langkah ke hadapan. Tidak boleh ada ketidakpastian. Sebaik saja kita buat keputusan, kita boleh melangkah ke depan. Inilah pendirian DAP.

“Kami memutuskan untuk bercakap (secara terbuka) hari ini kerana kami mahukan keputusan. Kami mahu tarikh akhir ditepati dan tidak mahu sebarang kepimpinan yang tidak tegas dalam PH,” katanya menerusi satu wawancara eksklusif dengan Malaysiakini di sini hari ini.

Selasa minggu lalu, satu mesyuarat bersama pimpinan PH Plus berlangsung di ibu pejabat PKR dipengerusikan Anwar selaku Presiden PKR dengan panel utama terdiri daripada Dr Mahathir dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Turut menyertainya, Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu dan Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal selain kepimpinan tertinggi setiap parti.

Perbincangan dikatakan berkisar pendirian setiap parti dalam soal mendapatkan semula mandat rakyat menjadi agenda utama.

Dilaporkan perbincangan itu menampakkan kemajuan yang positif.

Mesyuarat itu juga dikatakan bagi mencapai persetujuan bersama berhubung calon Perdana Menteri pakatan politik itu, namun tiada kata putus diumumkan setelah tamatnya mesyuarat kira-kira tiga jam itu.

Bagaimanapun, Ketua Setiausaha PH, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, perbincangan mengenai calon Perdana Menteri PH yang sepatutnya diumumkan semalam masih belum dimuktamadkan dan akan diumumkan selepas keputusan dicapai.

Dalam pada itu, Anthony berkata, Dr Mahathir mencadangkan beliau diberi enam bulan untuk memimpin sebelum menyerahkannya kepada Anwar.

“Bagi kami, dua pilihan telah pun dibincangkan oleh PH, dan pendirian alternatif (fallback position) kami adalah untuk Mahathir memimpin dan kemudian Anwar mengambil alih selepas satu sela masa.

“Selepas keputusan itu, kami memutuskan bahawa kini terpulang kepada Anwar sama ada beliau setuju atau tidak. Tarikh akhir sepatutnya semalam. Setakat ini kami belum mendengar apa-apa keputusan daripadanya,” katanya.

SH

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker