Presiden Turkiye batalkan rancangan lawat Israel

ISTANBUL: Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan membatalkan rancangan untuk melawat Israel kerana perang tidak berperikemanusiaan terhadap pejuang Hamas di Gaza.

“Kami mempunyai projek untuk pergi ke Israel, tetapi ia dibatalkan, kami tidak akan pergi,” kata Erdogan kepada penggubal undang-undang parti pemerintah di parlimen, sambil menambah bahawa beliau melihat Hamas sebagai ‘pembebas’ berjuang untuk tanah mereka sendiri.

Hubungan Ankara dengan Israel dingin berikutan serbuan Israel ke atas kapal Turkiye yang membawa bantuan ke Gaza dan membunuh 10 orang awam pada 2010.

Erdogan bertemu Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu semasa sidang kemuncak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York bulan lalu, menandakan peningkatan dalam hubungan yang bermula dengan keputusan tahun lalu untuk melantik semula duta.

Pemimpin Turkiye itu tidak menyatakan bila beliau berhasrat untuk melawat Israel, di mana Ankara sudah ‘mengintai’ untuk menyertai projek saluran paip gas asli yang dipromosikan oleh Amerika Syarikat.

“Sudah tentu, kami mempunyai niat yang baik, tetapi (Netanyahu) mendera mereka. Jika beliau meneruskan niat yang baik, hubungan kami mungkin berbeza, tetapi sekarang, malangnya, ia tidak akan berlaku,” kata Erdogan. \

Perang Gaza yang terbaru dan paling dahsyat berlaku apabila pejuang Hamas menyerang Israel pada 7 Oktober, membunuh lebih 1,400 orang, kebanyakannya orang awam serta menjadikan 222 sebagai tebusan, menurut pihak berkuasa Israel.

Kementerian kesihatan di Gaza memaklumkan, Israel yang membuat serangan balas itu berkata, 5,791 orang telah terbunuh, sekali lagi kebanyakannya orang awam, ketika Israel telah mengebom wilayah itu.

Erdogan pada hari pertama perang berhati-hati mengeluarkan kenyataan dengan mengutuk semua serangan terhadap orang awam dan menggesa Israel untuk mengawal dalam tindak balasnya.

Namun, beliau menjadi lebih lantang selepas serangan maut ke atas hospital Ahli Arab di Gaza minggu lalu, membawa kepada protes besar dan kemarahan di seluruh dunia Islam.

Selasa lalu, Erdogan menuduh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) iaitu Amerika Syarikat, Britain dan Perancis mempunyai kerusi tetap yang tunduk kepada ‘rejim Israel’.

Sehari selepas itu, beliau berkata, mereka yang berada di luar wilayah itu harus berhenti mencurahkan bahan api ke dalam api.

“Semua pihak harus melepaskan tangan mereka dari pencetus dan gencatan senjata harus diisytiharkan segera… Rundingan langsung atau tidak langsung harus dimulakan untuk membebaskan tebusan,” katanya.

Erdogan dijangka muncul pada perhimpunan besar-besaran di Istanbul pada hari Sabtu untuk mempertahankan hak Palestin. – AFP

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nabil luah isi hati mengenai Elly Mazlein

Adegan panas dengan Zul Ariffin buahkan hasil – Siti Hariesa

Saya pakai singlet jer – Elisya Sandha

Ameera Khan bercinta dengan Meerqeen?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker