Pegawai SPRM memanggil saya ‘BABI’, ‘BODOH’, – Pegawai Syed Saddiq

PETALING JAYA: Pegawai Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah mendakwa bahawa dia dianiaya secara lisan oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dengan seorang bahkan mengancam untuk menamparnya, semasa mempersoalkan kehilangan wang milik bekas menteri itu. Bagaimanapun, Timbalan Pesuruhjaya (siasatan) agensi anti-rasuah Norazlan Mohd Razali dengan tegas menolak dakwaannya dan menuduhnya membuat tuntutan tersebut.

Siti Nurul Hidayah mendakwa bahawa pegawai anti-rasuah menjerit kepadanya dan memanggilnya “babi” dan “bodoh”. “Salah seorang dari mereka mengancam akan menampar saya. Tangannya mendekati wajah saya, ”katanya pada sidang media hari ini, sebuah video yang telah dikongsi di Twitter. Pada sidang media itu, Nurul telah membaca laporan polis yang dia buat di Putrajaya berhubung kejadian itu. “Mereka kelihatan tidak senang dengan jawapan saya.”

Nurul juga mendakwa bahawa seorang pegawai telah menendang kerusi yang dia duduki dan dia juga dipaksa untuk berdiri di sebelah kaki dengan kedua tangannya diangkat selama 30 minit. Dia juga mendakwa dia dilarang berjumpa dengan peguamnya. Nurul mengatakan bahawa dia telah pergi ke SPRM, percaya dia berada di sana untuk memudahkan siasatan sebagai saksi, tetapi sebaliknya diperlakukan seperti suspek. “Tindakan mereka bertujuan untuk menakut-nakutkan saya.” Bagaimanapun, Norazlan membantah tuntutannya, dengan mengatakan bahawa dia ditemani oleh dua pegawai SPRM wanita sepanjang masa.

“Dia datang secara sukarela sebagai saksi yang memberikan pernyataannya untuk membantu SPRM menyiasat kes itu.” Awal petang ini, Dr Mahathir Mohamad menuduh kerajaan Perikatan Nasional (PN) menggunakan SPRM untuk memberi tekanan kepada ahli politik pembangkang. Ini berlaku setelah beberapa anggota Pemuda PPBM yang bersekutu dengannya ditangkap berhubung dengan wang tunai yang hilang milik Syed Saddiq.

Mahathir mendakwa bahawa seorang tahanan wanita disoal siasat di dalam bilik gelap oleh lelaki. Ketua Penerangan Pemuda PPBM Ulya Aqamah Husamuddin mengesahkan bahawa Mahathir merujuk kepada Nurul dan dia disoal siasat mengenai kehilangan wang tersebut. FMT telah menghubungi SPRM untuk mendapatkan komen. Sebelum ini dilaporkan bahawa SPRM telah melancarkan siasatan berikutan aduan yang berkaitan dengan kehilangan sejumlah wang tunai RM250,000 milik Syed Saddiq. Syed Saddiq telah membuat laporan polis pada 29 Mac, dengan mengatakan bahawa wang itu disimpan di dalam peti keselamatan di rumahnya.

Terjemahan dari laporan bahasa inggeris FMT

SKANDAL ARMADA BERSATU: Siasat Kehilangan RM250 ribu, Jumpa RM400 Ribu?

[KGVID]https://mykmu.net/wp-content/uploads/2020/06/VID-20200606-WA0000.mp4[/KGVID]

Related Articles

One Comment

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker