Pakistan: Pesawat penumpang PIA terhempas di Karachi.

Islamabad, Pakistan – Sekurang-kurangnya 60 orang terbunuh setelah sebuah pesawat penumpang Airbus A320 merempuh kawasan perumahan ketika dalam perjalanan ke lapangan terbang di bandar Karachi selatan Pakistan.

Penerbangan Pakistan International Airlines (PIA) PK-8303 itu berlepas dari timur bandar Lahore ke Karachi. Sekurang-kurangnya dua penumpang lelaki selamat dari nahas pada hari Jumaat, kata jurucakap kementerian kesihatan.Terdapat sekurang-kurangnya 91 penumpang di dalam pesawat, menurut manifes penumpang rasmi

Enam puluh orang telah mati, kata jurucakap kementerian kesihatan Meeran Yousuf kepada Al Jazeera melalui telefon. Dia mengatakan dua mangsa yang selamat dirawat di hospital-hospital di Karachi.

“Kami hanya dapat mengenal pasti lima mayat setakat ini, akibat luka bakar yang teruk” katanya.

Sekurang-kurangnya enam orang yang berada di darat ketika pesawat itu merempuh rumah di kawasan Model Colony yang padat penduduknya di Karachi, bersebelahan dengan lapangan terbang antarabangsa kota itu, sedang dirawat kerana cedera mereka, katanya.

“Pesawat kami [sebuah Airbus] A320 yang datang dari Lahore ke Karachi sedang dalam pendekatan akhir,” kata ketua PIA Arshad Malik dalam sebuah pesan video yang dikeluarkan setelah nahas itu.

“Kata-kata terakhir yang kami dengar dari juruterbang kami adalah bahawa ada masalah teknikal dan dia diberitahu pada pendekatan akhir bahawa dia mempunyai kedua-dua landasan yang tersedia untuknya mendarat. Tetapi juruterbang memutuskan bahawa dia ingin berpusing.”

Pesawat kemudian dengan cepat kehilangan ketinggian dan terhempas di landasan ke kawasan Model Colony, kata saksi kepada media tempatan.

Kepulan asap hitam tebal naik dari atas bumbung rumah ddan dari  jalan-jalan sempit di kawasan kejiranan itu,   rakaman televisyen  menunjukkan beberapa rumah hancur akibat terkena pesawat.

Sebahagian pesawat, termasuk pintu keluar kecemasan, terlihat berserakan di jalanan.

Jurucakap dari Pasukan Tentera Pakistan mengatakan bahawa helikopter telah di arahkan untuk menilai kerosakan dan membantu mengantar orang mati dan cedera ke hospital.

Darurat diumumkan di semua hospital di kota itu, yang sudah mulai pulih dari wabah koronavirus yang meluas, kata menteri kesihatan provinsi Azra Pechucho kepada wartawan.

“Kami melakukan ujian DNA terhadap mayat sehingga dapat dikenal pasti dan mereka dapat diberikan kepada keluarga mereka,” katanya.

“Kami sudah berada dalam keadaan darurat akibat COVID, kami sudah waspada … dan sekarang kami juga telah mengingatkan unit pembedahan.”
‘Terkejut dan sedih’

Pakistan meneruskan operasi penerbangan domestik yang terhad minggu lalu, setelah penangguhan yang lama kerana wabak coronavirus, yang telah meragut lebih dari 1,067 nyawa di negara Asia Selatan, menurut data pemerintah.

Airbus A320, yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan nasional Pakistan, akan tiba di Karachi pada pukul 2:45 waktu tempatan (09:45 GMT) setelah satu setengah jam di udara setelah berlepas dari Lahore pada awal hari.

Pada tahun 2016, Pakistan mengalami nahas udara yang paling dasyat, ketika semua 47 orang yang berada di dalam pesawat PTR Embraeur ATR terbunuh ketika jatuh ke sebuah gunung dalam perjalanan dari bandar utara Chitral ke ibu kota Islamabad.

Pada tahun 2010, negara itu menyaksikan bencana udara terburuknya, dengan semua 152 orang dalam penerbangan penumpang Air Blue terbunuh ketika pesawat itu jatuh ke bukit di utara ibu kota Islamabad.

 

Perdana Menteri Pakistan Imran Khan mengarahkan siasatan segera mengenai kemalangan itu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asad Hashim is Al Jazeera’s digital correspondent in Pakistan. He tweets @AsadHashim

SOURCE: Al Jazeera News

Diterjemah oleh David Pragasam

[email protected]

Tiga lelaki Pakistan, seorang Bangladesh didakwa rogol, cabul kanak-kanak dilacurkan bapa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker