Hakim cadang bicara di pasar borong, Shafee kata mahu tarik diri

Perbicaraan penyelewengan dana 1MDB bernilai RM2.28 bilion membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak bermula pagi ini dengan beberapa drama. Peguam bela utamanya, Shafee Abdullah terlibat dalam perbalahan panjang dengan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Collin Lawrence Sequerah.

Shafee memulakan prosiding pagi ini dengan meminta hakim supaya mengizinkan lebih ramai peguam bela dibenarakan masuk ke dalam mahkamah, tetapi hakim Sequerah menegaskan bahawa dia harus mematuhi peraturan sebagai langkah pencegahan terhadap pandemik Covid-19.

Namun, Shafee enggan mengalah dan terus mengasak hakim Sequerah untuk melonggarkan peraturan berkenaan.

Hujah itu berlangsung sekitar 15 minit dan hakim akhirnya menyindir Shafee dengan mencadangkan agar perbicaraan dijalankan di pasar borong Kuala Lumpur di Selayang, yang telah mencatatkan 200 kes Covid-19 sehingga kini.

“Maka adalah lebih baik jika kita adakan perbicaraan di pasar borong di Selayang tanpa sekatan berapa banyak orang yang anda inginkan di mahkamah,” katanya.

Kluster pasar borong Kuala Lumpur adalah kluster tempatan kedua terbesar selepas kluster tabligh Sri Petaling yang mencatatkan 3,347 kes sehingga kini.

Hakim Sequerah menambah bahawa prosedur operasi standard (SOP) terhadap Covid-19 akan dipertikaikan jika larangan itu tidak dipatuhi.

Shafee mencadangkan agar perbicaraan ditangguhkan dalam keadaan semasa.

Katanya, dalam keadaan sekarang, sukar buat dirinya untuk berfungsi sebagai peguam bela Najib dan mungkin terpaksa menarik diri.

“Saya tidak dapat berfungsi, saya belum bercakap dengan pelanggan saya. Saya mungkin perlu melepaskan diri.

“Saya tidak dapat berfungsi seperti ini. Saya kelihatan seperti orang bodoh ketika saya cuba memeriksa dokumen,” katanya.

Dia kemudian meminta rehat sebentar untuk berbincang dengan Najib mengenai cara untuk meneruskannya. Hakim membenarkan dan mahkamah ditangguhkan untuk berehat sebentar.

Mengikut garis panduan semasa, Shafee hanya dibenarkan ditemani oleh dua peguam dan masing-masing mesti duduk di meja individu sebagai sebahagian daripada garis panduan penjarakan sosial

Sebelum ini, dia dibantu oleh 10 peguam. Walau bagaimanapun, peguam yang tinggal sekarang tidak dibenarkan masuk ke mahkamah dan Shafee mesti berhubung dengan mereka di luar .

Pendakwaan juga menghadapi sekatan yang serupa.

Sebelum ini, pendakwa raya utama Gopal Sri Ram meminta hakim Sequerah untuk mengizinkan timbalan pendakwa raya Ahmad Akram Gharib duduk di sampingnya agar mereka dapat berhubungan dengan lebih baik. Akram kini duduk di meja berasingan di belakang Gopal.

Namun, permintaan itu ditolak oleh hakim, dengan menyatakan bahawa garis panduan penjarakan sosial harus dipatuhi.

Sequerah enggan berganjak walaupun setelah Gopal memberitahunya tentang pesanan dari Ketua Pendaftar bahawa hakim boleh menggunakan budi bicaranya dalam perkara tersebut.

“Dalam kes itu, saya menolak untuk menggunakan budi bicara saya. Saya akan berpegang pada arahan sekarang,” kata hakim.

Semasa rehat, Shafee dan Sri Ram bertemu hakim di kamar selama sekitar 10 minit.

Mereka kemudian memberitahu bahawa hakim bersetuju bahawa kedua-dua Shafee dan Sri Ram kini boleh menempatkan seorang peguam di sebelah masing-masing untuk membantu mereka.

Peguam pembantu sebelum ini duduk di meja berasingan di belakang Shafee dan Sri Ram.

Bagaimanapun, jumlah peguam yang dibenarkan masuk ke ruang sidang tidak berubah.

Najib berdepan 25 tuduhan pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa berjumlah RM2.28 bilion yang berasal dari 1MDB.

Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker