Hikmah zikrullah sepanjang musibah

oleh Muhammad Saufi Hassan

MUSIBAH, ujian dan dugaan adalah satu bentuk pelajaran serta hikmah yang diturunkan Allah SWT kepada hamba-Nya semata-mata untuk melihat sejauh mana seseorang itu reda akan setiap ketentuan dan ia juga kaedah iman seseorang itu akan diuji.

Mendepani cabaran penularan virus Covid-19 ini, umat Islam digalakkan untuk memperbanyakkan amalan terutama zikrullah supaya sentiasa meletakkan harapan kepada Allah SWT selepas kita berusaha sebaik mungkin untuk mencegahnya.

Antara amalan boleh dibuat adalah membaca himpunan Wirid Asy-Syadhili yang dinisbahkan kepada Imam Abul Hassan Asy-Syadhili.

Selain itu terdapat tiga lagi hizib atau doa yang boleh diamalkan antaranya Hizib Bahr (disusun oleh Imam Abul Hassan Asy-Syadhili), Hizin An-Nawawi, Ratib Al-Attas dan Ratib Al-Haddad.

Ulama banyak menyusun kitab yang mengajar mengenai amalan tertentu dan penulis ingin menyentuh satu himpunan zikir atau wirid yang disusun Habib Abdullah Bin Alwi Al-Haddad yang juga penyusun kepada wirid mahsyur Ratib Al-Haddad.

Berdasarkan sejarah himpunan wirid ini, Ratib Al-Haddad disusun oleh Habib Abdullah Al-Haddad sendiri bagi menunaikan permintaan salah seorang muridnya dikenali Amir daripada keluarga Bani Sa’ad yang tinggal di Kota Syibam, Hadramaut, Yaman untuk mengadakan satu wirid atau zikir.

Tujuan permintaan ialah kerana bagi mengadakan suatu wirid dan zikir untuk amalan penduduk kampung anak muridnya itu agar mereka dapat mempertahankan dan menyelamatkan diri mereka daripada ajaran sesat yang melanda tatkala itu.

Berdasarkan buku Kota Ahli Bait dan 1,001 Auliya karangan Irfan Nazhan Mohd Nasri menyebut bahawa susunan ratib berkenaan disiapkan pada malam Lailatul Qadar 27 Ramadan 1071 Hijrah bersamaan 26 Mei 1661 dan ia juga pernah dibacakan di Masjid Imam Haddad di Hawi, Tarim sekitar 1072 Hjrah.

Apabila Imam Haddad berangkat ke Makkah untuk menunaikan haji, ratib ini mula dibacakan di Kota Makkah dan Madinah, bahkan kemahsyuran ratib ini terus berkembang sehingga hari ini.

Himpunan Ratib Al-Haddad ini adalah berdasarkan ayat al-Quran dan hadis Rasulullah SAW bertujuan perlindungan diri serta memohon keampunan daripada Allah SWT.

Selain Ratib Al-Haddad, himpunan zikir lain yang popular adalah guru kepada Habib Abdullah Al-Haddad iaitu penyusun Ratib Al-Attas, Habib Omar bin Abdul Rahman Al-Attas atau himpunan zikir Wirid Asy-Syadhiliyah yang dinisbahkan kepada susunan amalan, doa serta wirid daripada Imam Abul Hassan Asy-Syadhili.

Imam Abul Hassan Asy-Syadhili mahsyur dengan Hizib Bahr juga mahsyur dalam kalangan ilmuwan serta pendakwah Islam memandangkan beliau antara tokoh ilmuwan Islam yang penting dalam perkembangan keilmuwan Islam.

Ia adalah sebahagian daripada usaha kita sebagai hamba untuk mengharapkan pengampunan daripada Allah SWT kerana hanya Dia mampu untuk mengangkat sesuatu penyakit atau wabak yang melanda.

Pada masa sama, kita juga perlu sentiasa berusaha daripada aspek syariat dengan melakukan pematuhan undang-undang dan menjaga kebersihan diri sepanjang masa.

Kita tidak boleh berserah 100 peratus kepada takdir umpama golongan Jabariyyah kerana usaha adalah tempat zahir seorang hamba yang tidak mempunyai apa-apa.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Berubatlah wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit melainkan meletakkan untuknya ubat kecuali satu penyakit iaitu tua.” (Hadis riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Berdasarkan hadis berkenaan, ia adalah petunjuk paling jelas bahawa kita semua perlu berusaha secara syariatnya dan bertawakal kepada Allah SWT tatkala semua usaha serta langkah pencegahan sudah diambil sebaik mungkin.

Semoga Allah SWT mengurniakan keampunan buat kita semua.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker