Jual Negara kepada China, PH Gagal Lihat Kepentingan Negara

Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO ( MKT) Datuk Mohd Razlan Rafii mengesa agar Kerajaan memantau keluar masuk pelancong China ke negara ini dan memastikan mereka semua keluar dari Malaysia seperti yang putuskan tidak lebih 15 hari.

Katanya, satu dokumen mewartakan kemasukan pelancong China tanpa visa telah diluluskan oleh Peguam Negara dan dokumen ini telah disahkan oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjalankan fungsi-fungsi Menteri KDN.

Selain itu, jelasnya Laporan Audit Negara 2018, menyatakan, tiada laporan Keluar seramai 95% pelancung China dan ini melibatkan hampir 100,000 orang.

“Ini adalah satu kebimbangan negara terhadap tindakan Kerajaan PH apabila meluluskan kemasukan pelancong China tanpa visa walaupun sedar bahawa masalah pelancong warga China tidak meninggalkan negara ini amat tinggi,” katanya dalam kenyataan media semalam.

Tegasnya, ianya lebih merisaukan lagi apabila seramai 1.26 juta pelancong warga China sedang menunggu proses visa pada tahun lepas.

“Tindakan secara halus Kerajaan PH yang didalangi oleh Dap yang mahu memasukan warga China sebagai warganegara Malaysia telah lama dihidu, apabila AG memihak kepada Kerajaan PH tanpa melihat kepada kepentingan negara, apa pun kes yang dibawa akan di gugurkan demi menjaga kepentingan PH,” katanya dalam kenyataan berkaitan isu ini.

Katanya, tidak ada jaminan oleh Kerajaan PH dimana dapat memastikan mereka ini keluar dari Malaysia, ianya kerana sistem yang ada adalah sistem yang sama.

“Penguatkusaan juga lemah dan tidak mampu untuk mengusir pelancong warga China yang ‘overstay’.

“Apa yang dilakukan oleh Kerajaan PH hari ini ibarat menjual negara kepada Warga Cina tanpa melihat apakah implikasi kepada negara, memang benar kita mahukan pelancong yang ramai untuk menjana hasil negara, namun ianya akan lebih merugikan negara sekiranya pengurusan menghantar pulang pelancong ini lebih ramai dimasa akan datang, lebih kronik sindikit jual kad pengenalan sedang berleluasa,” katanya lagi. – UMNO ONLINE

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker