Kawan Chin Peng, adakah Tommy akan dakwa pihak lawan Perjanjian Hatyai?

Tun Mohammed Hanif bin Omar

Hanif Omar: AG akan dakwa pihak langgar Perjanjian Hat Yai?

Bekas ketua polis negara (IGP) Hanif Omar mempersoalkan sama ada Peguam Negara (AG) Tommy Thomas akan mendakwa pihak yang melanggar Perjanjian Damai Hat Yai 1989.

Dalam ucapan lantang di program Perhimpunan Pejuang Negara di Padang Merbok, Kuala Lumpur hari ini, Hanif membangkitkan persoalan itu kerana mendakwa Thomas ialah “kawan baik” keada bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng.

“(Mereka) yang balik (ke Malaysia), ada syaratnya. Mereka pesti patuh pada perlembagaan dan undang-undang negara. Saya suruh mereka (kumpulan pertama yang pulang) angkat sumpah.

“Saya arahkan pegawai saya hantar mereka balik (selepas enggan angkat sumpah), barulah mereka angkat sumpah. Kerajaan mesti berpegang kepada syarat ini. Kalau mereka langgar undang-undang, polis mesti ambil tindakan.

“Tetapi adakah mereka (yang melanggar perjanjian) akan didakwa? Pendakwaan di tangan AG, dan AG ialah kawan baik Chin Peng,” katanya.

Hanif mengetuai pasukan polis pada 1974 hingga 1994, iaitu ketika perjanjian itu dimeterai.

Perjanjian Damai Hat Yai ditandatangani PKM, kerajaan Malaysia dan kerajaan Thailand pada 2 Disember 1989. Ia menamatkan perjuangan bersenjata parti itu selama 21 tahun.

Awal bulan ini, satu acara bagi mengenang perjanjian itu diadakan di Kajang, Selangor, yang dihadiri kira-kira 300 orang.

Ia mencetuskan kontroversi, dengan ada pihak mendakwa ia usaha menghidupkan semula ideologi itu di Malaysia, yang kemudian membawa kepada siasatan polis.

Untuk rekod, Thomas pernah menjadi peguam kepada Chin Peng sebelas tahun lalu, ketika Chin Peng memfailkan saman terhadap kerajaan Malaysia berhubung isu berkaitan perjanjian itu.

Tommy Thomas
Sebelum ini, Setiausaha Agung Umno Annuar Musa membangkitkan peranan Thomas itu ketika mempersoalkan sama ada peguam itu turut terlibat dalam tindakan membawa balik abu mayat Chin Peng ke negara ini.

Thomas membalasnya dengan berkata: “Saya mewakili mendiang Chin Peng pada 2008. Saya peguamnya bersama-sama Raja Aziz Addruse dan Chin Peng juga ada seorang peguam cara dalam rekod.

“Chin Peng dibenarkan mengambil peguam di Malaysia untuk prosiding perundangan. Saya dan Raja Aziz, serta peguam cara itu bertemu Chin Peng di Bangkok untuk membincangkan kesnya dan mendapatkan arahannya.

“Ada pertikaian tentang Perjanjian Damai Hat Yai,” kata Thomas.

Kata Thomas lagi, beliau telah mewakili ratusan orang ketika menjadi peguam dan mempersoalkan sama ada beliau perlu bertanggungjawab terhadap tindakan mereka.

“Saya juga pernah mewakili PAS. Adakah ini bermakna saya bertanggungjawab terhadap tindakan PAS?” soalnya lagi.

Mkini

Abu Chin Peng pulang ke Malaysia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker