Dividen ASB: Ekonomi Jatuh Kerana PH Gagal Tadbir Urus Negara

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) seharusnya mesti fokus dalam menangani masalah ekonomi negara yang teruk demi untuk kesejahteraan rakyat dan bukan hanya galak berebut kuasa, sehingga tanggungjawab kepada rakyat terus terabai, tegas Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan berikutan laporan prestasi terburuk kadar bayaran dividen dalam sejarah ASB sejak dilancarkan tahun 1990, semalam.

“Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) menyatakan bahawa ketidaktentuan keadaan ekonomi dunia dan kejatuhan pasaran saham tempatan adalah punca agihan pendapatan ASB yang rendah ini.

“Apa yang beliau tidak beritahu kepada umum ialah, kejatuhan ekonomi negara dan prestasi pasaran saham yang buruk ini adalah disebabkan oleh kegagalan kerajaan PH dalam mentadbir dan mengurus ekonomi negara.

“Gagal kerana ketidakcekapan menteri-menterinya, serta ketidakstabilan politik negara kerana perebutan kuasa dalam kerajaan,” katanya.

Semalam, Pengerusi PNB yang juga bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah mengumumkan agihan pendapatan dividen dan bonus ASB bagi tahun ini.

“Dividen dan bonus ASB pada tahun ini hanyalah 5.5 peratus iaitu yang paling rendah dalam sejarah, sejak ASB ditubuhkan pada 1990 iaitu pada tahun 1990, kadar purata dividen dan bonus ASB adalah 10.06 peratus.

“Pada tahun 1997-1999, walaupun negara menghadapi krisis ekonomi paling buruk dalam sejarah, dividen dan bonus ASB adalah melebihi 10 peratus iaitu dua kali ganda lebih tinggi daripada tahun ini.”

Katanya, pada tahun 2008-2009, ketika ekonomi dunia tidak menentu akibat krisis ekonomi sub-prima di Amerika Syarikat yang memberi kesan buruk di seluruh dunia, dividen dan bonus ASB masih kekal tinggi di atas 8 peratus.

“Agihan pendapatan ASB yang rendah tahun ini jelas membukti keadaan ekonomi negara yang dah amat teruk. Pelabur dan pakar-pakar ekonomi mengatakan bahawa ekonomi negara sedang dan telah merudum.

“Keadaan ini mungkin akan menjadi lebih teruk berbanding krisis ekonomi pada tahun 1997-1999 dan 2008-2009 dahulu.

“Seramai lebih 10 juta pemegang saham ASB terlibat dan terkesan dengan agihan rendah pendapatan dividen dan bonus ASB yang rendah ini,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau. – UMNO ONLINE

Related Articles

One Comment

  1. Oh, senang sangat nak menuduh dan menyalahkan orang lain tanpa fakta.Setakat komen yang tidak berlandaskan fakta, mamak roti yang bawa motor menjual roti pun boleh mengeluarkan komen macam tu.Bro, kalau awak diam lagi baik ler…daripada mengeluarkan komen haprak macam tu hanya akan menyerlahkankan lagi kebodohan kamu dan penyokong kamu….

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker