‘PM ke-8’: Anwar tak mungkin boleh bina kerajaan kuat

Pemikiran liberal Presiden PKR tak jamin keabsahan agama Islam

Oleh Athirah Huda Zalhe

BANGI, 2 Rabiulawal 1441H, Rabu – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mungkin boleh membangunkan negara dan membina kerajaan yang kuat jika menjadi perdana menteri menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad

Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Haji Aminuddin Yahaya berkata, sikap Anwar yang tidak peduli dan mesra Melayu menyukarkan beliau – yang kononnya bakal perdana menteri kelapan – membina sebuah kerajaan yang kuat.

Katanya, sejarah Anwar ketika menjadi menteri kewangan pada tahun 1991 juga tidak menampakkan beliau mampu mengurus ekonomi negara dengan baik.

“Bahkan, kebergantungan Anwar dengan Amerika Syarikat (AS) dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) membimbangkan dan berbahaya dari segi ekonomi negara.

“Saya dan rakyat juga melihat Anwar tidak konsisten dalam pendirian beliau untuk sesuatu isu,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan penganalisis politik, Prof Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff yang menyifatkan Anwar sebagai individu sesuai menjadi pengganti Dr Mahathir jika berlaku peralihan kuasa dalam penggal ini.

Mohammad Agus berkata, Anwar adalah pemimpin yang mampu melonjakkan ekonomi negara, memartabatkan kesejahteraan rakyat, mengharmonikan hubungan kaum dan membawa Malaysia ke depan, walaupun mengakui pelantikan itu akan dibantah oleh orang Melayu.

“Bagaimanapun, orang Melayu tidak perlu risau hal ini kerana kedudukan Melayu sudah dijamin dalam Perlembagaan. Janganlah setelah 62 tahun merdeka, kita masih lagi dikongkong dengan politik perkauman,” kata Mohammad Agus.

Mengulas perkara itu, Aminuddin berkata, walaupun hak Melayu ada dalam Perlembagaan, ia tidak menjamin kerana proses melaksanakannya yang selalu sahaja berlaku penyelewengan.

“Bukan hanya tidak mesra dan peduli Melayu, pemikiran Islam Anwar yang liberal itu juga tidak menjamin keabsahan agama Islam,” katanya.

Polemik peralihan kuasa perdana menteri terus menjadi isu hangat, bukan sahaja dalam kalangan ‘pemain’ politik, malah rakyat apabila Dr Mahathir pernah mengumumkan akan menyerahkan kepimpinan negara kepada Anwar dalam tempoh dua tahun.

Difahamkan, perjanjian yang ditandatangani pada 6 Januari 2018 hanya menamakan Anwar sebagai perdana menteri kelapan, tanpa tempoh akhir rasmi ditetapkan.

ISMA Web

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker