Kadir: ‘Dr M serah kuasa, 2020, 2030 atau… tidak dinyatakan’

Peralihan kuasa perdana menteri oleh Dr Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim akan tetap ditunaikan cuma masanya belum ditetapkan, kata Penasihat Media dan Komunikasi Perdana Menteri A Kadir Jasin hari ini.

Beliau berkata soal jawatan perdana menteri merupakan antara lima perkara telah diputuskan barisan kepimpinan Pakatan Harapan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14.

“Ada lima janji yang dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan iaitu Dr M jadi Pengerusi PH, Dr M untuk memimpin PH pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu, seterusnya Dr M menjadi perdana menteri, memohon keampunan untuk Anwar dan seterusnya menyerahkan jawatan kepada Anwar.

“Namun, persetujuan itu dalam mana-mana dokumen pun tidak dinyatakan tarikh. Tahun 2020 ke, 2030 ke atau 2050 pun tak dinyatakan bilakah tarikhnya,” katanya yang yakin perdana menteri akan menunaikan janjinya.

Beliau dipetik Bernama berkata demikian kepada wartawan selepas menghadiri Program Sepagi Dengan Datuk A Kadir Jasin di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini, hari ini.
Program ‘Sepagi Dengan Datuk A Kadir Jasin’ di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di sini, hari ini.

Baru-baru ini Anwar berkata beliau akan mengambil alih jawatan perdana menteri tahun depan.

Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, beliau tidak akan terlalu cerewet mengenai tempoh tepat pengambilalihan tersebut.

Kebelakangan ini Dr Mahathir didesak menetapkan tarikh khusus untuk menyerahkan kuasanya kepada Anwar seperti yang dipersetujui pemimpin Pakatan Harapan sebelum pilihan raya umum ke-14 tahun lalu.

Mahathir yang dilantik semula sebagai perdana menteri susulan kemenangan PH dalam PRU14, berulang kali menegaskan beliau akan mengotakan janji untuk berundur selepas memerintah kira-kira 2 tahun.

Mengulas perkara itu pada Sabtu, Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin menyerahkan kepada ketentuan Allah berhubung jangkaan Anwar Ibrahim akan menjadi perdana menteri kelapan pada tahun depan.

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker