PAS lebih percaya GPS dari PH

PAS lebih percayakan Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk membawa perubahan di negeri itu berbanding Pakatan Harapan (PH), kata Presidennya Abdul Hadi Awang.

“Terserah kepada parti politik di Sarawak sendiri yang mengetahui keadaan masyarakat, perubahan politik Sarawak terserah kepada orang Sarawak.

“Dalam hal ini kita lebih percaya kepada GPS berbanding PH yang sudah diberi kuasa dalam masa setahun tetapi tidak mengikut manifesto dijanjikan,” kata Abdul Hadi pada sidang media di Sarawak hari ini.

Sidang media berkenaan disiarkan di laman sosial Facebooknya.

inRead invented by Teads
Presiden PAS berada di Sarawak bagi menghadiri majlis Sambutan Hari Malaysia anjuran parti itu, hari ini.

Menjawab soalan wartawan sekiranya PAS bersedia untuk bekerjasama dengan GPS, Abdul Hadi Awang berkata: “Ya, kita sedia (kerjasama) dengan sesiapa saja.”

Semalam, Pengerusi GPS Abang Johari Tun Openg berkata gabungan mereka lebih suka bergerak sendiri daripada menyertai mana-mana parti politik dari Semenanjung Malaysia.

Abang Johari, yang juga Ketua Menteri Sarawak, dipetik Bernama sebagai berkata bahawa mereka kini memberi tumpuan kepada pembangunan negeri itu dan mahu memberi manfaat kembali kepada rakyat.

“Kami lebih suka sendiri. Sekiranya kita menjaga rumah kita dengan baik, ramai orang akan datang untuk melabur, ” katanya seperti dilapor Bernama.

Kenyataan itu sebagai respons terhadap kerjasama rasmi Umno dan PAS yang menyaksikan kedua-dua parti pembangkang itu memeterai Piagam Muafakat Nasional di Pusat Dagangan Dunia Putra pada 14 September lalu.

‘Bukan nak halau Cina tapi jangan bolot’

Dalam pada itu, Abdul Hadi meminta orang Cina di Sarawak supaya menolak DAP yang disifatkan sebagai parti yang ekstrem.

“Kita harap orang Cina pilih parti Cina yang tidak ekstrem, bukan DAP, termasuk juga bumiputera memilih parti bukan PH,” katanya lagi.

Sementara itu dalam perutusan sempena Hari Malaysia, anggota parlimen Marang itu melahirkan kebimbangan sekiranya Sarawak dan Sabah dikuasai oleh DAP yang tinggal di bandar saja.

“Kalau penduduk bumiputera, Melayu, Iban, Kadazan, Dusun, Orang Asal bumiputera berpecah, DAP boleh menguasai negeri dan kekayaan.

“Oleh sebab itu, orang bumiputera, Orang Asal dan orang Melayu mesti bersatu.

“Bukan bermakna kita hendak menghalau orang Cina, tetapi biar mereka faham supaya memerintah dengan adil dan tidak membolot kekayaan sehingga melupakan Orang Asal,” katanya.

Abdul Hadi selanjutnya berkata penduduk asal Sarawak dan Sabah perlu mempertahankan kedudukan kuasa politik orang Islam dan Orang Asal supaya di negeri terbabit bagi menjamin keadilan serta kesejahteraan.

Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker