Kumpulan ibu bapa persoal program sarapan percuma untuk semua.

Kumpulan Tindakan Melaka bagi Ibu Bapa Dalam Pendidikan (Magpie) mempersoalkan penyediaan sarapan percuma kepada semua murid sekolah rendah, mengatakan ia mungkin lebih baik memenuhi keperluan mereka yang lebih memerlukan.

Pengerusi Magpie Mak Chee Kin berkata program itu bertentangan dengan hasrat kerajaan untuk mengawal perbelanjaan dan memberi amaran mengenai masalah logistik dan kemungkinan pembaziran makanan.

Bercakap kepada FMT, beliau mengakui program itu bagus untuk murid dari keluarga miskin dan sebagai cara menggalakkan mereka yang biasa lewat ke sekolah, hadir tepat pada waktunya.

Bagaimanapun, beliau berspekulasi sesetengah kanak-kanak tidak suka makanan yang disajikan, yang kemudiannya menyebabkan pembaziran. Beliau berkata sesetengah mereka lebih suka bekal yang dibawa dari rumah dan tempat lain, seperti pengamal vegetarian yang akan menolak makanan yang ditawarkan dengan alasan diet atau agama.

Beliau juga mempersoalkan sama ada kantin sekolah boleh mengendalikan bebanan tugas, sama ada guru akan diberikan beban tambahan untuk memantau perkhidmatan dan sama ada pelajaran akan terjejas.

“Kementerian Pendidikan perlu menjelaskan dan menangani semua kebimbangan ini sebelum melaksanakan program sedemikian,” katanya.

Setiausaha Kehormat Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Tunku Munawirah Putra juga memberi amaran tentang pembaziran, mengatakan tidak semua kanak-kanak mengambil sarapan pagi antara jam 7 pagi hingga 8.30 pagi, tempoh yang diperuntukkan untuk program tersebut.

Beliau berkata program makanan terdahulu gagal kerana masalah simpanan sejuk beku dan bertanya sama ada langkah telah diambil untuk memastikan hanya makanan segar akan disajikan.

Beliau juga meminta jaminan tidak akan ada unsur kronisme dalam melantik kontraktor makanan “agar pelajar mendapat nilai”.

Kira-kira 2.7 juta pelajar dari sekolah rendah yang dikendalikan kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan dijangka mendapat manfaat daripada program tersebut. Kementerian Pendidikan belum mengumumkan berapa banyak kos bagi program tersebut.

Kementerian sedang bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pertanian serta pakar pemakanan untuk memastikan sarapan disajikan berkhasiat.

Program perintis ini sedang dijalankan dan dijangka selesai pada Oktober.

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker