HADITH PALSU KELEBIHAN BERPUASA 10 HARI AWAL BULAN ZULHIJJAH

Soalan: Apakah status hadith ini?

Daripada Ibn Abbas RA berkata, dikatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنْ ذِيْ الْحِجَّةِ غَفَرَ اللهُ فِيْهِ لِآدَمَ وَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمِ غَفَرَ اللهُ لَهُ كُلّ ذَنْبٍ

Maksudnya: “Pada hari pertama daripada bulan Zulhijjah, Allah telah mengampunkan Nabi Adam padanya dan barangsiapa yang berpuasa pada hari tersebut, maka Allah akan mengampunkan setiap dosanya.”

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.

Kita baru sahaja memasuki 1 Zulhijjah dan telah bermula hari-hari yang paling disukai serta dicintai oleh Allah SWT bagi sesiapa yang melakukan amal soleh padanya. Ini merujuk kepada sebuah hadith yang sahih:

Daripada Ibn Abbas R.anhuma, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ يَعْنِي أَيَّامَ الْعَشْرِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ

بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍ

Maksudnya: “Tidak ada hari yang mana amal soleh dilakukan padanya lebih dicintai oleh Allah daripada sepuluh hari ini (awal Zulhijjah).” Mereka berkata; Wahai Rasulullah! Tidak juga berjihad di jalan Allah? Baginda SAW berkata: “Tidak juga berjihad di jalan Allah melainkan seseorang itu keluar dengan jiwa dan hartanya kemudian dia tidak kembali (syahid) dengan membawa sesuatu pun.” [Riwayat Abu Daud (2082)][Sanad hadith ini adalah sahih mengikut penilaian Syeikh Syu’aib al-Arna’outh]

Berdasarkan soalan di atas, terdapat lagi beberapa hadith yang menceritakan secara khusus berkaitan kelebihan atau ganjaran yang bakal diperolehi bagi orang yang berpuasa pada setiap hari di dalam sepuluh hari yang pertama bulan Zulhijjah. Hadith-hadith tersebut adalah:

Kelebihan berpuasa 1 Zulhijjah seperti di dalam hadith di atas.
Kelebihan berpuasa 2 Zulhijjah seperti orang yang beribadat kepada Allah selama setahun dengan tidak melakukan maksiat kepada-Nya sedikitpun kerana pada hari tersebut Allah telah memperkenankan permintaan Nabi Yusuf AS.
Kelebihan berpuasa 3 Zulhijjah bahawa Allah akan memperkenankan setiap doanya kerana pada hari tersebut Allah telah memperkenankan doa Nabi Zakaria AS.
Kelebihan berpuasa 4 Zulhijjah akan dijauhkan oleh Allah daripada kesempitan, kemiskinan serta akan dihimpunkan di padang mahsyar bersama para malaikat dan padanya juga lahirnya Nabi Isa AS.
Kelebihan berpuasa 5 Zulhijjah akan terlepas daripada sifat munafik dan azab kubur serta padanya juga lahirnya Nabi Musa AS.
Kelebihan berpuasa 6 Zulhijjah akan dilihat oleh Allah SWT dengan pandangan rahmah serta Allah sama sekali tidak akan mengazabnya. Pada hari tersebut juga Allah telah membuka bagi Nabi Muhammad SAW dengan kebaikan.
Kelebihan berpuasa 7 Zulhijjah akan ditutup padanya pintu neraka Jahannam dan barang siapa yang berpuasa padanya akan ditutup kepadanya 30 pintu kesusahan serta dibuka baginya 30 pintu kesenangan.
Kelebihan berpuasa 8 Zulhijjah iaitu pada hari Tarwiyah akan diberikan ganjaran kepadanya yang tidak diketahui oleh orang lain melainkan Allah sahaja.
Kelebihan berpuasa 9 Zulhijjah iaitu pada hari Arafah akan diampunkan dosanya setahun sebelum dan setahun selepas.

Melihat kepada hadith-hadith di atas, kami katakan bahawa kesemua fadhilat atau kelebihan yang disebutkan adalah tidak sahih daripada Nabi SAW melainkan kelebihan yang terdapat pada hari Arafah. Ini berdasarkan kepada sebuah hadith yang sahih:

Daripada Abi Qatadah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda apabila ditanya tentang puasa pada hari Arafah:
يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ

Maksudnya: “Puasa pada hari tersebut akan menghapuskan dosa setahun yang lalu dan akan datang”. [Riwayat Muslim (1977)]

Penutup

Kesimpulannya, hadith yang menceritakan berkaitan kelebihan-kelebihan di atas adalah tidak sahih daripada Nabi SAW. Akan tetapi, kita amat digalakkan untuk memperbanyakkan serta meningkatkan amal soleh dan ketaatan kita kepada Allah SWT pada 10 hari yang pertama ini dengan memperbanyakkan solat-solat sunat, berpuasa, bersedekah, membaca al-Quran, berzikir, qiyamullail dan sebagainya berdasarkan umum hadith yang menceritakan kelebihan 10 hari pertama bulan Zulhijjah. Semoga Allah SWT menjadikan kita daripada kalangan hamba-hamba-Nya yang mendapat kerahmatan, keampunan serta pelepasan daripada api neraka. Amin.

Wallahua’lam

sumber : https://muftiwp.gov.my/ms/

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker