Penjarahan ‘Tabung Amanah’, Selepas Najib, Guan Eng Pula Selar PN

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekali lagi menunjukkan ketidakcekapan dan sikap tidak bertanggungjawab dalam menguruskan kewangan negara.

Kali ini mereka menggunakan kuasa darurat untuk menjarah Kumpulan Wang Amanah Nasional (Kwan) untuk menebus perancangan Belanjawan 2021 yang lemah.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengakui bahawa kerajaan kehabisan wang tetapi menyentuh simpanan tunai strategik untuk anak-anak kita dan pelaburan masa depan tidak pernah dilakukan oleh Pakatan Harapan (PH) walaupun pada masa-masa yang paling sukar.

Kwan ditubuhkan pada tahun 1988 untuk mengumpul simpanan kerajaan dan menyediakan pembiayaan alternatif untuk perbelanjaan pembangunan.

Berdasarkan akaun kewangan awam Kwan terbaru, tabung tersebut mempunyai aset bernilai RM17.4 bilion pada akhir tahun 2018.

Bank Negara Malaysia adalah pentadbir tabung ini dan setakat ini, semua sumbangan berasal dari Petronas.

Malaysia telah kurang membuat pelaburan bagi Kwan.

Kekurangan pelaburan ini sangat teruk sehingga tabung serupa yang jauh lebih muda sekarang lebih besar daripada tabung Malaysia.

Ditubuhkan hanya pada tahun 2005, Dana Petroleum Timor Leste mempunyai aset bernilai kira-kira RM65 bilion menjelang 2018 (lihat carta).

Sebarang penjarahan terhadap Kwan akan membantut kemajuan dalam membina tabung tersebut.

 

Terdapat kaedah yang lebih baik untuk membiayai pembelian vaksin negara. Daripada menjarah Kwan, kerajaan patut meminjam wang dan meningkatkan tahap defisit.

Ini terutamanya apabila kadar pinjaman kerajaan dalam beberapa bulan terakhir adalah yang paling murah dalam sejarah.

Pada 21 April 2021, bon konvesional 10 tahun Kerajaan Malaysia diperdagangkan dengan hasil 3.09%.

Sebagai perbandingan, purata hasil 10 tahun adalah pada 4.08% untuk tahun 2018, 3.31% untuk tahun 2019 dan 2.65% untuk tahun 2020 (lihat carta).

 

Bawah Belanjawan 2021, kerajaan memperuntukkan RM2.05 bilion bagi pembelian vaksin untuk merangkumi 26.5 juta orang, yang lebih sedikit daripada 80% jumlah populasi penduduk Malaysia.

Sekiranya kerajaan benar-benar memerlukan lebih banyak wang untuk membeli vaksin, jumlah tersebut dengan mudah dapat dikumpulkan dalam pasaran dengan kos yang murah dan kesan kecil terhadap nisbah defisit.

Sebagai gambaran, jika kerajaan mengumpulkan RM20 bilion tambahan dalam bentuk bon, ini akan meningkatkan nisbah defisit-ke-KDNK 2021 dengan hanya satu mata peratusan daripada tahap semasa.

Berdasarkan Belanjawan 2021, kerajaan mengunjurkan nisbah defisit akan turun kepada 5.4% daripada KDNK dari 6.2% pada tahun 2020.

Kerajaan mampu menampung sedikit tambahan defisit semasa kemelesetan ekonomi yang sukar dan tidak akan dihukum oleh pasaran.

Lagipun, walaupun tanpa tambahan pinjaman besar oleh Malaysia, Fitch Ratings tidak peduli dan telah menurunkan penarafan kredit negara Malaysia tahun lalu ke tahap yang sama dengan Indonesia dan Filipina.

Penurunan penarafan kredit antarabangsa bukan disebabkan oleh pinjaman tambahan tetapi kerana ketidakstabilan politik yang kronik dan tadbir urus yang lemah berkaitan dengan akauntabiliti dan ketelusan kewangan negara.

Itulah sebabnya Malaysia adalah satu-satunya negara di Asean yang menerima penurunan walaupun negara-negara lain telah meningkatkan pinjaman mereka.

Dengan menggunakan darurat sebagai dalih bagi menggantung parlimen untuk menghilangkan peranan demokratiknya sebagai pengawasan dan pemeriksaan parlimen, kerajaan PN memilih solusi fiskal bertaraf rendah bagi masalah pemerolehan vaksin.

Ini berikutan ordinan darurat sebelum ini yang memberi kuasa kepada perdana menteri untuk berbelanja sesuka hati dengan meluluskan belanjawan tambahan puluhan bilion ringgit tanpa kelulusan parlimen.

Dan sekarang Kwan!

DAP telah menyatakan sokongan terbuka 42 ahli parlimen kami untuk sebarang tindakan kewangan yang berkaitan dengan vaksin Covid-19, membantu rakyat dan negara mengatasi wabak ini.

Melangkau parlimen adalah duluan berbahaya yang membuka perbendaharaan negara berpuluh-puluh bilion ringgit kepada kemungkinan penyalahgunaan dan penyelewengan.

Apa yang tidak masuk akal ialah 220 Ahli Parlimen telah diberi vaksin tetapi belum dibenarkan menghadiri parlimen.

Apa gunanya menghabiskan RM5 bilion untuk vaksin dan langkah-langkah yang berkaitan dengan Covid-19?

DAP memohon kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memerintahkan kerajaan PN membuka semula parlimen supaya ahli parlimen dapat memastikan perincian yang betul untuk puluhan bilion wang negara yang dibelanjakan dan memperbaiki kesilapan kerajaan ini.

Rakyat merasa sangat tidak senang – walaupun RM622 bilion dibelanjakan melalui pelbagai pakej rangsangan ekonomi dan Belanjawan 2021, PN gagal mengeluarkan ekonomi daripada kemelesetan dengan menyelamatkan pekerjaan dan perniagaan.

Bahkan menyaksikan kenaikan harga makanan dan barang keperluan, seperti ayam.

Rakyat Malaysia mesti bersatu menentang pengurusan kewangan negara yang tidak bertanggungjawab dan tidak cekap dengan menjarah (Kwan) apabila ia sepatutnya menjadi tabung simpanan tunai strategik negara dan lebih murah untuk meminjam daripada pasaran hutang domestik bersaiz RM1.3 trilion dengan kadar faedah terendah dalam sejarah.

Lim Guan Eng

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker