#PrkRantau : SPR mahu hilangkan momentum kemenangan BN – Tok Mat

Pemangku Presiden Umno Mohamad Hasan mendakwa pengumuman penamaan calon yang lewat oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Rantau adalah bagi mengurangkan momentum kemenangan BN.

Momentum yang dimaksudkan ialah kemenangan berturut-turut yang diraih BN di PRK sebelum ini iaitu di Cameron Highlands dan Semenyih.

“Itu sebabnya saya tak pernah jumpa SPR bermesyuarat, selalunya dia mesyuarat minggu ni, minggu depan akan ada pencalonan atau proses pencalonan. (Sebaliknya) dia tunggu sebulan.

“Sebab dia (SPR) nak momentum kemenangan Cameron Highlands dan Semenyih itu mendatar, ataupun hilang. Dia buat (begitu),” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ceramah di Taman Nusayu Bayu 2 di pusat daerah mengundi (PDM) Kampung Sendayan malam ini.

Katanya, PH sememangnya ingin memenangai kerusi berkenaan bagi menghentikan momentum kebangkitan Umno dan BN.

“Di Rantau ini, dia (PH) kata, inilah orang yang patut kita matikan, Mat Hassan ini tak boleh.

“Dia kalau dia hidup, (berpusing) macam main gasing, makin laju- BN akan menentang kita (PH). Jadi mesti kasi mati sama dia (BN),” katanya lagi.

PRK DUN Rantau diadakan selepas Mahkamah Persekutuan menolak petisyen difailkan Mohamad Hasan yang juga penyandang DUN Rantau selama tiga penggal sejak 2004 untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Seremban pada 16 Nov tahun lalu, yang mengisytiharkan kemenangan beliau pada Pilihan Raya Umum ke-14, terbatal dan tidak sah.

SPR menetapkan tempoh kempen selama 14 hari dengan tarikh mengundi pada 13 April manakala 9 April ditetapkan sebagai hari pengundian awal.

Mkini

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker