Semua ahli Parlimen pembangkang letak jawatan PAC

Kesemua ahli Parlimen pembangkang yang juga merupakan ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) meletakkan jawatan berkuatkuasa serta-merta.

Kesemua ahli Parlimen pembangkang itu merangkumi dua dari Barisan Nasional (BN) iaitu Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Dr. Noraini Ahmad dan Ahli Parlimen Jasin, Datuk Seri Ahmad Hamzah serta seorang dari Pas iaitu Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan.

Perkara itu disahkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang memberitahu keputusan itu diambil disebabkan kecewa Pakatan Harapan (PH) tidak menunaikan janji manifesto untuk melantik Pengerusi PAC dalam kalangan ahli Parlimen pembangkang.

Katanya, keputusan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk mengekalkan Pengerusi PAC, Datuk Seri Ronald Kiandee buat masa ini jelas bertentangan dengan janji manifesto kerana Ronald telah menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

“Kalau diteruskan (Ronald sebagai Pengerusi) bermakna Pengerusi dari PH, Timbalan Pengerusi PAC juga dari PH. Maknanya, gabungan itu ada kuasa sepenuhnya dalam PAC sedangkan tujuan melantik ahli Parlimen pembangkang supaya PAC boleh menjadi semak dan imbang berkesan untuk kerajaan.

“Kita nampak ini satu penyelewengan daripada segi janji, walaupun kita tahu janji lain tak ditepati tetapi transformasi Parlimen ini diharapkan dapat dilaksana. (Jadi), kita tidak akan berada dlm PAC sehingga kerajaan berikan jawatan pengerusi kepada pembangkang,” katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini. – UTUSAN ONLINE

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker