PRK SEMENYIH – PROSEDUR OPERASI SPR AKIBATKAN NYAWA HILANG, MANA PENGERUSI SPR?

Al Fatihah buat Allahyarhahm Ahmad Awang 59 (Terengganu)

Suasana pencalonan PRK Semenyih menjadi heboh apabila seorang penyokong BN tiba tiba rebah semasa berarak ke pusat pencalonan. Mangsa yang rebah disahkan meninggal dunia oleh seorang doktor dari klinik berhampiran.

Apa yang menjadi kemusykilan, mana Prosedur Operasi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang sepatutnya menyediakan pasukan perubatan di kawasan perhimpunan tempat pencalonan. Ambulans yang tiba lewat hampir 45 minit bersandarkan alasan kesesakan jalanraya tidak boleh diterima. SPR yang sepatutnya tahu apabila pencalonan mana mana PRK perlu menyediakan ‘Medical Team’ namun ketika di Dewan Seri Cempaka tiada pasukan atau ambulans disediakan.

Timbalan Presiden yang dimaklumkan mengenai kejadian kemudian bergegas bersama Unit Amal PAS ke tempat kejadian. Ketika tiba langsung tiada pegawai kesihatan (Doktor) yang bertugas berada di tempat kejadian. Adakah Pengerusi SPR tidak peka dengan prosedur atau sengaja ‘LUPAKAN’ SOP yang sepatutnya diambil oleh SPR bagi sebarang kejadian melibatkan nyawa? Art Harun selaku Pengerusi SPR perlu mengambil tanggungjawab atas kehilangan nyawa kerana KEGAGALAN SPR MELETAKKAN PASUKAN PERUBATAN DI TEMPATĀ  PENAMAAN CALON.



Sumber: https://yusmanzaharizakaria.blogspot.com/2019/02/prk-semenyih-prosedur-operasi-spr.html

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker