Ijazah Sarjana ADUN Tronoh tidak diiktiraf MQA

Ketika ada dalam kalangan kepemimpinan DAP lantang mengkritik Timbalan Menteri Luar, Datuk Marzuki Yahya yang didakwa menggunakan kelayakan akademik ‘palsu’, tanpa disedari salah seorang wakil rakyat DAP juga terpalit dengan isu serupa.

Perkara itu dibangkitkan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong yang mendakwa kononnya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, Paul Yong Choo Kiong memiliki Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Akamai, Amerika Syarikat yang diragui.

“Para pemimpin DAP perlu melihat diri mereka dengan cermin agar kontroversi yang melibatkan pemimpin parti lain tidak timbul dalam partinya sendiri.

“Hal ini kerana, saya ingin ingatkan kepada mereka (pemimpin DAP) untuk meneliti kredibiliti kelulusan pendidikan wakil rakyat dari partinya, Choo Kiong yang kononnya mempunyai ijazah sarjana bagaimanapun institusinya tidak mendapat pengiktirafan daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA),” katanya dalam akaun Facebook miliknya di sini hari ini.

Ka Siong menambah, veteran DAP, Lim Kit Siang sebelum ini pernah melabelkan universiti berkenaan sebagai institusi diragui semasa sidang parlimen pada tahun 2005. – UTUSAN ONLINE

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker