ECRL : Propaganda PH terserlah- Najib

Antara propaganda PH yang saya paling hairan mengapa ramai boleh percaya ialah propaganda bahawa projek ECRL akan menyebabkan Malaysia tergadai atau terpaksa pajak tanah kita kepada China seperti Sri Lanka.

Harga ECRL ialah RM55 bilion tetapi PH dakwa harga sebenar ECRL kini ialah RM81 bilion.

Jika mereka dengan senang-sengan boleh jarah RM82 bilion dari Petronas untuk tahun lepas dan tahun ini, kos RM55 atau RM81 bilion ECRL sudah tentu boleh dibayar sekaligus.

Tidak kira dana-dana yang lain, rizab wang tunai Petronas pun sudah mencecah RM170 bilion sebelum PRU14.

Kalau PH sanggup hilang hasil RM40 bilion dari langkah memansuhkan GST dan beri pelepasan 3 bulan tanpa cukai untuk tahun ini.

PH juga sanggup hilang hasil sekurang-kurangnya RM25 bilion setiap tahun akibat ganti GST dengan SST.

Tentu kos ECRL dengan mudah dapat dibayar sepenuhnya dalam masa 3 atau 4 tahun sahaja hanya dari perbezaan hasil GST dengan SST?

Selain itu, banyak lagi rizab dan dana kerajaan beratus bilion seperti di Khazanah dan BNM.

Amat susah bagi saya untuk percaya mengapa ramai rakyat Malaysia boleh diperdaya dan percaya propaganda PH bahawa Malaysia akan menjadi Sri Lanka kerana projek ECRL.

Itu Sri Lanka, ini Malaysia

Ya, mungkin tidak ramai yang akan menggunakan laluan ECRL dan penggunanya kebanyakannya adalah “orang miskin” dan tidak membuat perniagaan yang besar seperti di laluan rel Pantai Barat, jadi kerajaan mungkin tidak akan mendapat pulangan yang besar seperti didakwa oleh kerajaan PH.

Ini mungkin. Bukan pasti.

Tetapi “orang miskin” ini dan Pantai Timur juga berhak menikmati sistem pengangkutan awam yang moden, selamat dan cepat.

Mereka juga berhak untuk diberi peluang untuk pembangunan dan pertumbuhan ekonomi yang ketara.

Tetapi PH tegas bahawa projek ECRL ini tidak menguntungkan.

Saya telah berulang kali menggesa mereka untuk mendedahkan laporan kebolehlaksanaan atau feasibiliti projek ECRL ini.

Selain hasil terus dari pengangkutan kargo dan penjualan tiket penumpang, apakah limpahan ekonomi, sumbangan kepada kenaikkan KDNK dan apakah hasil daripada projek pembangunan berasas pengangkutan (transport oriented development) kepada kawasan sekitar stesen-stesen di setiap negeri masing-masing.

Masih tidak dijawab juga.

Najib Razak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker