UMNO bantah jual ekuiti Petronas

Selepas menjual ekuiti konglomerat hospital IHH Healthcare Bhd. (IHH) kepada Mitsui, Jepun, timbul kebimbangan terhadap Petroliam Nasional Berhad (Petronas) yang dijangka menjadi ‘mangsa’ terbaharu yang akan dikorbankan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr, Shamsul Anuar Nasarah berkata, terdapat beberapa media antarabangsa melaporkan kerajaan sudah memulakan pelan bagi melupuskan 25 peratus ekuiti kerajaan dalam Petronas melalui penyenaraian awam di bursa saham.

“Tindakan ini dijangka memberi pulangan dana RM200 bilion kepada kerajaan PH. Kita bimbang jika perkara ini menjadi kenyataan.

“Penjualan ekuiti perlu dielak­kan bagi membolehkan Petronas terus berperanan sebagai rizab dan khazanah negara pada masa hadapan. Kita tidak bersetuju jika penjualan ini dilakukan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Shamsul A­nuar berkata, Petronas perlu kekal sebagai rizab kepada ne­geri-negeri pengeluar mi­nyak seperti Kelantan, Pahang, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Katanya, Petronas tidak seharusnya dijadikan bahan daga­ngan untuk keuntungan pihak swasta dan kepentingan syarikat asing.

“Petrol itu memanglah bahan dagangan, tapi bukan Petronas. Petronas adalah sebuah syarikat negara, syarikat kebangsaan yang menjadi lambang kedaulatan negara. Menjual Petronas sama seperti menjual negara.

“Tindakan menjual ekuiti kepada pelabur luar negara bukan langkah yang bijak apatah lagi selepas Petronas memiliki aset yang sudah melebihi sekali ganda dari aset asal manakala aset wang tunai sudah melambung kepada RM150 bilion sebelum (kerajaan) diambil PH,” katanya.

Utusan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker