Lynas mahu kerajaan bersikap adil.

Surat terbuka kepada kerajaan dan rakyat Malaysia

Salam sejahtera

Nama saya ialah Amanda Lacaze. Saya adalah CEO Lynas dan saya menulis surat ini bagi pihak pekerja dan keluarga mereka, kontraktor kami, dan ratusan pembekal besar dan kecil kami.

Saya mengambil langkah menulis surat ini untuk menggalakkan keadilan, objektif dan ketelusan dalam kajian semula terhadap Lynas Malaysia Sdn Bhd.

Lynas Malaysia telah menghasilkan bahan nadir berkualiti tinggi di loji Gebeng kami di Pahang selama enam tahun.

Pemantauan bebas mengesahkan bahawa kita telah mencapai kejayaan ini. Kami mematuhi syarat lesen kami dan kami bekerjasama rapat dengan pengawal selia Malaysia untuk mengenal pasti cara untuk terus meningkatkan operasi kami.

Melalui Lynas, Malaysia telah memperoleh profil antarabangsa yang penting sebagai pusat kecemerlangan pengeluaran nadir bumi.

Sebagai satu-satunya pelombong dan pengeluar produk nadir bumi di luar China, Lynas Malaysia adalah pembekal penting kepada banyak industri termasuk automotif, elektronik, minyak dan gas, dan industri tenaga yang boleh diperbaharui

Pelanggan utama kami berada di Jepun, Eropah dan Amerika Utara, semua rakan dagangan penting Malaysia.

Walaupun rekod kepatuhan syarikat yang cemerlang, menurut laporan media baru-baru ini, sebuah jawatankuasa kajian Lynas Malaysia telah dibentuk.

Laporan-laporan ini menyatakan ia akan dipengerusikan oleh orang yang secara terbuka mengaku menjadi anti-Lynas. Dari laporan media, orang ini telah dipetik sebagai menyatakan ia tidak akan menjadi semakan bebas.

Sehingga kini, Lynas telah melihat laporan media mengenai jawatankuasa kajian ini; walau bagaimanapun kami tidak dimaklumkan tentang keanggotaan jawatankuasa kajian ini, skop kajian semula atau terma rujukan jawatankuasa ini.

Kami mengiktiraf hak mutlak Kerajaan untuk menjalankan kajian semula dan akan bekerjasama dengan keyakinan terhadap prestasi kami.

Kami juga tahu kerajaan Malaysia dan rakyat Malaysia mengharapkan piawaian keadilan dan keterbukaan yang tinggi dalam semua aspek kehidupan awam, seperti yang dilihat dalam inisiatif baru oleh kerajaan baru.

Bagi pihak semua di Lynas, saya merayu kepada Kerajaan untuk memohon piawaian yang sama – untuk menjadi adil ,menjadi objektif dan saintifik – dalam mana-mana kajian Lynas Malaysia.

Terima kasih.

Amanda Lacaze
Ketua Pegawai Eksekutif dan pengarah urusan, Lynas Corporation Limited

sumber asal The Star

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker