Darjah Kebesaran Hak Sultan Bukan DAP

Keputusan Parti Tindakan Demokratik (DAP) mengarahkan wakil rakyatnya merujuk kepada Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) sebelum menerima sebarang anugerah kebesaran dari Sultan adalah satu penghinaan kepada institusi diraja negara ini.

Pertama pemberian anugerah ini kebanyakan melalui permohonan atau sekurang-kurangnya perlu mengisi borang biodata diri bagi tapisan dan penilaian panel tertentu. Mana mungkin seorang penerima darjah menerima anugerah tanpa sebarang pemeriksaan keselamatan dan melalui jawatankuasa penilaian darjah kebesaran negeri.

Ini bermakna sekiranya wakil rakyat DAP dianugerahkan pingat oleh Sultan atau Yang Di Pertua bermakna mereka sangatlah sedar mengenai anugerah tersebut. Mencipta situasi seolah-olah satu kejutan sehari sebelum hari penganugerahan hanyalah temberang.

Kedua, dengan mengarahkan wakil rakyat DAP merujuk kepada CEC DAP terlebih dahulu sebelum menerima sebarang pingat dari Sultan meletakkan DAP lebih tinggi dari institusi kesultanan. Jika tidak mahu pingat dan anugerah kebesaran maklumkan sahaja kepada setiap negeri agar tidak mencalonkan wakil rakyat mereka untuk sebarang pingat.



Saya tidak fikir ada sultan akan “terhegeh-hegeh” hendak memberi pingat kepada mana-mana wakil rakyat DAP atau mana-mana wakil rakyat pun.

Ketiga, selalunya senarai pemberian anugerah ini dibawa untuk perkenan Sultan oleh kerajaan negeri atau persekutuan. Jika tidak mahu makumkan terus kepada kerajaan terbabit jangan bawab sebarang nama wakil rakyat DAP.

Malangnya, DAP tidak berminat berbuat demikian secara terhormat kerana mereka mahu memalukan institusi kesultanan negara ini. Mereka perlu menghina pemberian anugerah tersebut secara terbuka bagi merendah-rendahkan institusi kesultanan.

Oleh kerana pemberian pingat kali ini hanya di negeri yang diperintah oleh Yang Di Pertua Negeri, maka ia tidaklah memberi impak yang besar sangat kepada imej kesultanan Melayu.



Buat raja-raja Melayu, ingatlah perangai DAP ini.!

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker