Sebut ‘tsunami Cina’ dianggap rasis, bila sebut ‘tsunami Melayu’ tidak pulak – Najib

Jangkaan saya yang satu lagi semalam apabila saya mengemukakan soalan-soalan kepada Guan Eng terbukti betul juga.

Selepas diam untuk beberapa hari Kit Siang tiba-tiba muncul hari ini untuk membuat kenyataan mengenai 1MDB dan saya untuk mengalih perhatian.

Dua minggu dahulu, saya membuktikan bahawa Kit Siang bukan seorang yang jujur di mana cabaran saya untuk Kit Siang mengaku bahawa saya sudah mengembalikan semua wang yang dikenali sebagai RM2.6b di jawab oleh beliau dengan jawapan yang berputarbelit kerana dia tidak mahu mengaku.

Lain ditanya, lain pula dijawab.

Hari ini, saya dedahkan lagi permainan politik tidak jujur dan menghasut Kit Siang dan DAP.

Selepas PRU13, saya sering dituduh oleh propagandis-propagandis DAP bahawa saya pernah mengeluarkan perkataan “Apa lagi Cina mau”.

Bertahun-tahun lamanya, frasa ini diulangi oleh pemimpin-pemimpin DAP di dalam ceramah-ceramah dan laman media sosial mereka dengan menuduh saya berkata demikian untuk mengasut dan menaikkan kemarahan kaum Cina walaupun saya tidak pernah keluarkan kenyataan ini sama sekali.

Yang saya sebenarnya pernah cakap ialah menggunakan frasa “Tsunami Cina” untuk PRU13.

Tetapi Kit Siang dan pemimpin-pemimpin DAP lain pun tidak suka ini. Kit Siang berkata ini:

“It is most deplorable that while the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak had used his 2013 New Year’s Message to try to clarify his unfortunate and inappropriate term of “Chinese Tsunami” on the night of the 13GE, which was downright racist, against his 1Malaysia signature policy..”
https://blog.limkitsiang.com/…/zainuddins-infantile-but-d…/…

Kit Siang kata penggunaan “Tsunami Cina” oleh saya ini adalah sesuatu yang melampau, tidak patut dan sangat rasis.

Tetapi selepas itu, pemimpin-pemimpin DAP termasuk Kit Siang berulangkali menggunakan frasa “Tsunami Melayu” di dalam ceramah-ceramah dan kenyataan-kenyataan mereka.

“There could both be an urban tsunami as well as a rural tsunami, which will mean a Malay tsunami in the rural hinterland,”
https://blog.limkitsiang.com/…/pakatan-harapan-would-have-…/

“Five aspects of the Malay Tsunami which will be the outstanding characteristic of the 14th General Election on May 9, 2018”
https://blog.limkitsiang.com/…/five-aspects-of-the-malay-t…/

Banyak lagi kenyataan-kenyataan yang menggunakan “Tsunami Melayu” di keluarkan oleh Kit Siang sendiri.

Saya masih pelik mengapa bila saya menggunakan frasa “Tsunami Cina” sekali sahaja ia disifatkan oleh DAP bahawa saya “melampau, tidak patut dan rasis” tetapi apabila Kit Siang dan pemimpin-pemimpin DAP lain berulang-kali menggunakan frasa “Tsunami Melayu”, mereka tidak pula dianggap sebagai “melampau, tidak patut dan rasis.”

Pelik bukan?

dari FB Najib Razak

https://mykmu.net/2018/04/24/mahathir-bukan-melayu-pun-nak-tsunamikan-macam-mana/

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker