Pribumi Perlukan UMNO, Bukan Sebaliknya

oleh Ab Jalil Backer

Mahathir tidak mahu UMNO tetapi mahu ahli dan wakil rakyat UMNO.

Malangnya, Supremo Media Mahathir tidak tahu apa yang berlaku di belakang tabir dan menganggap UMNO yang terhegeh-hegeh hendak bekerjasama dengan Pribumi.

Dengan sekadar 13 kerusi, Pribumi tidak ke mana jika bukan kerana Mahathir. Tanpa Mahathir, Pribumi hanya parti cap ayam dalam sistem pentadbiran negara.

Justeru Mahathir dan Daim tiada pilihan kecuali menarik seramai mungkin wakil rakyat UMNO menyertai Pribumi.

Jika ini tidak berlaku dan Mahathir meninggal dunia, parti tersebut akan jadi sejarah sahaja. Mereka adalah parti minoriti di Parlimen dan Negeri.

Mahathir sedang memikirkan dua jalan sahaja; sama ada membawa masuk wakil rakyat UMNO atau mengadakan perjanjian baharu dengan Anwar.

Tanpa UMNO, Mahathir perlu mengadakan perjanjian menyerah kuasa kepada Anwar lebih awal dengan syarat Mukhriz dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Namun Mahathir sedar perjanjian dengan Anwar sangat merbahaya. Beliau telah beberapa kali mengkhianati Anwar, mustahil Anwar tidak akan mengkhianati perjanjian tersebut.

Pasukan Mahathir akan melakukan pelbagai usaha nakal untuk memaksa wakil rakyat UMNO masuk Pribumi tanpa menjejaskan ego beliau. Ini termasuklah mengenakan siasatan berterusan ke atas bekas Menteri dan menyekat projek-projek yang sedang berjalan.

Cara Mahathir ialah beliau mahu ahli parlimen UMNO keluar parti dan menyertai pribumi.

Ini agak sukar berjaya kebanyakan wakil rakyat UMNO ada harga diri.

Presiden UMNO, Dato Seri Ahmad Zahid juga khabarnya telah menyatakan tidak akan membubarkan UMNO dan menyertai Pribumi dalam keadaan yang hina seperti kehendak Mahathir.

Beliau mahu jika ada keperluan kerjasama dengan sesiapa pun ia mesti dalam keadaan menjaga maruah UMNO, parti yang telah banyak berjasa ini.

Jika anda lihat ada wakil rakyat dan bekas Menteri membuat pelbagai kenyataan pelik dan mendedahkan hal-hal parti yang nampak seperti akan melemahkan UMNO, mereka mungkin sudah dihubungi.

Nota Kaki:

Bagi yang bercadang untuk melompat, anda fikir begini, apa akan jadi sebaik anda lompat, Mahathir mati. Muhyiddin pula sedang sakit. Pribumi tinggal 13 kerusi termasuk kerusi anda.

Dalam masa yang sama Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri. Di mana nasib parti Pribumi yang bakal diketuai oleh anak bekas PM yang berusaha memenjarakan Anwar selama berdekad-dekad lamanya. ?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker