Muhammed Khalid-Daim Zainuddin Bakal Jatuhkan Pakatan Harapan

Ringgit jatuh merudum, ekonomi tidak berkembang pada kadar yang dirancang, rating negara dijangka jatuh, sekarang mereka yang yang dipertanggungjawabkan mengurus ekonomi negara sedang mencatur perniagaan.

Pelantikan Dr Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi Perdana Menteri mengukuhkan kedudukan Tun Daim Zainuddin dalam kuasa ekonomi negara.

Muhammed Khalid merupakan adik ipar kepada Daim. Mahathir menerima cadangan pelantikan Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi kerana ia saranan Daim.

Daim memberitahu Mahathir bahawa beliau telah membelanjakan berbilion ringgit untuk pilihan raya lalu. Jadi Mahathir tiada pilihan kecuali menerima saranan Daim bagi memasukkan Muhammed Khalid sebagai salah seorang pencatur dalam koridor kuasa.

Apa yang Mahathir tidak sedari ialah Daim tidak mengeluar wang yang banyak. Kebanyakan dana pilihan raya Pakatan Harapan datang dari kroni Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Taikun seperti Vincent Tan.

Oleh kerana Mahathir tidak ambil tahu hal perbelanjaan pilihan raya, beliau percaya bulat-bulat cakap Daim.

Tugas Muhammed Khalid (Mat Khalid) adalah memberi saranan-saranan mengenai pelantikan CEO GLC dan penstrukturan semula ekonomi negara.

Fasa pertama Mat Khalid akan membawa masuk pengurus-pengurus yang taat kepada Daim dan beliau bagi menguasai Khazanah Nasional dan GLC lain.

Fasa kedua Mat Khalid akan mencadangkan penstrukturan semula perbankan, konsesi lebuh raya dan industri oil and gas negara.

Ini bagi membolehkan Daim Linked Company (DLC) terbabit secara aktif dalam penstrukturan semula ini. Daim sentiasa berminat dengan bank kerana beliau di situ kepakaran beliau memanipulasi wang.

Sejak 4 tahun lalu juga Daim berminat dengan konsesi tol. Beberapa kali syarikat Idaman Saga milik Tan Sri Halim Saad cuba membeli semua syarikat konsesi tol di negara ini tetapi ditolak kerajaan. Halim Saad adalah salah seorang “front man” Daim.

Mat Khalid dijangka mengemukakan cadangan penstrukturan ini. Daim berminat dengan syarikat konsesi kerana perniagaan tunai yang dijana ini akan memberi kekuatan tunai kepada emapayar Daim.

Selain kerana percaya Daim membiayai Pilihan Raya, Mahathir tidak boleh menyingkirkan Daim selagi Najib Razak tidak dibicarakan.

Mahathir bergantung kepada Daim sebagai Mr Fixed! Daim ada networking yang luas di dalam dan luar negara bagi memastikan Najib Razak dipenjarakan by hook or by crook.

Tidak lama lagi Daim dengan bantuan Mat Khalid akan menjahanamkan ekonomi negara seperti mana Daim mengosongkan akaun UMNO ketika beliau bergaduh dengan Mahathir dan meletak semua jawatan pada 2001.

Pakatan Harapan akan tumbang sebelum lima tahun jika “mat khalid” dan Daim berjaya mempengaruhi Mahathir melaksanakan agenda mereka.

AzmyKelanaJaya

Related Articles

One Comment

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker