Anwar menang, bakal PM

Datuk Seri Anwar Ibrahim berada pada landasan terbaik untuk mengambil alih kedudukan Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri selepas berjaya memenangi jawatan Presiden PKR.

Beliau menang tanpa bertan­ding apabila menjadi satu-satu­nya calon yang menghantar borang ke ibu pejabat PKR di Peta­ling Jaya dekat sini hari ini bagi me­rebut jawatan tersebut.

Borang pencalonan Anwar dicadangkan sendiri oleh Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail untuk membolehkan suaminya mengambil alih peranan beliau untuk menerajui parti.

Peralihan kuasa dari­pada Dr. Mahathir kepada Anwar dijangka dilaksanakan dalam tempoh dua tahun selepas Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) pada 9 Mei lalu, namun Presiden PKR itu terlebih dahulu perlu bertanding di dalam pilihan raya dan menjadi Ahli Parlimen.

Kemenangan Anwar itu juga sedikit sebanyak menggembirakan penyokongnya yang sebelum ini dikatakan bimbang ko­non­nya beliau akan disaingi oleh menteri ‘paling berkuasa’ dalam Kabinet selepas Dr. Mahathir iaitu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Ia susulan daripada spekulasi bahawa Dr. Mahathir cuba mengangkat Mohamed Azmin dalam usaha mengekang kemaraan Anwar dalam pentas politik.

Bagaimanapun hasrat menyaksikan pertembungan Anwar dengan Timbalan Presiden PKR itu tidak kesampaian apabila Menteri Hal Ehwal Ekonomi tersebut sekadar mahu mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti yang akan bermula September ini.

Mengulas mengenai keputusan Mohamed Azmin, Setiausaha Politiknya, Hilman Idham berkata, kesetiaan Mohamed Azmin terhadap Anwar tidak boleh dipertikaikan.

“Sepanjang berkhidmat de­ngan Mohamed Azmin, saya tahu beliau orang yang setia dengan Anwar. Tiada orang lain yang le­bih setia kepada Anwar selain Mohamed Azmin,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat parti itu.

Mohamed Azmin akan menentang Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli sekali gus menepati persepsi sesetengah pemerhati politik mengenai pertembungan kem Mohamed Azmin dan kem Rafizi.

Malah ia seolah-olah seperti mengesahkan kandungan rakaman suara yang ditularkan sebelum ini yang mendakwa Rafizi mendapat ‘restu’ untuk menentang Moha­med Azmin meskipun tidak terbukti suara tersebut adalah milik Anwar.

Bagaimanapun, rata-rata pe­mimpin tertinggi PKR yang menghantar borang pencalonan ma­sing-masing tidak mahu melihat sebarang tindakan yang boleh memecahbelahkan parti itu sama ada spekulasi pertembungan Mohamed Azmin dengan Anwar atau Rafizi.

Utusan

Related Articles

One Comment

  1. Tak dapat nak dibayangkan pada suatu masa nanti negara kita, negara yang agama rasminya Islam akan diterajui oleh Perdana Menteri yang mempunyai rekod jenayah liwat. Bukan meliwat wanita, tapi meliwat lelaki.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker