ECRL: Sifir dan Logik Mahathir

oleh Ab Jalil Backer

Pada 2002, ERL sejauh 57 KM di kawasan tanah rata Kuala Lumpur ke KLIA telah disiapkan dengan kos RM2.4 bilion. Ini dilaksanakan di bawah pentadbiran Perdana Menteri Keempat Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.

Hari ini pada 2018, Perdana Menteri Ke-7, Tun Mahathir Mohamad mendakwa ada syarikat tempatan mampu menyiapkan ECRL sejauh 667KM melalui hutan dan gunung dengan pembinaan beberapa terowong bagi mengurangkan kesan alam sekitar hanya pada harga RM10 bilion.

Di sebalik peningkatan harga bahan mentah, keluli, minyak dan kos pekerja berkali ganda sejak 20 tahun lepas Mahathir the great mampu buat lebih murah dari Mahathir Perdana Menteri Keempat.

Namun sifir Mahathir keempat atau ketujuh mudah sahaja iaitu berikan projek pada harga murah kepada kroni dan usahasama dengan GLC.

Seperti biasa projek ala Mahathir akan gagal ini dan bakal diselamatkan oleh kerajaan kemudiannya dengan kos lebih tinggi.

Ketika itu syarikat kroni sudah untung RM1-2 bilion, peduli apa masalah kerajaan kemudian. Bukan duit poket sendiri.

Related Articles

One Comment

  1. Maknanya strategi PM ke-7 adalah sama dengan syrategi PM ke-4 kita yang terdahulu. Ini bermakna buat julong-julong kalinya Mahathir bersetuju dengan cara pemerintahan PM-PM yang lepas-lepas.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker