Catatan Buat Khairy Jamaluddin

oleh Ab Jalil Backer

1. Saudara salah seorang Ahli Parlimen yang berbakat dan berilmu namun ia bukan bermakna saudara betul segalanya.

2. Dalam hidup berorganisasi dan berjemaah, kita kena ada tolak ansur dan berhemah sesama sahabat perjuangan.

3. Adakala kita tidak setuju, tapi kita diamkan sahaja. Adakala kita rasa perlu bercakap, kita gunalah bahasa yang lunak dan baik sesama sahabat.



4. Memang perit bila hilang jawatan dalam kerajaan dan kemudian kalah dalam pemilihan parti. Namun hidup ini perlu diteruskan.

5. Soalnya bagaimana kita hendak meneruskan hidup ini? Dengan cara marah-marah, kasar dan ego meninggi atau menjadi manusia yang sedar setiap orang ada kelemahan dan kelebihan.

6. Hidup sebagai pembangkang di negara yang dipenuhi pelbagai agama, bangsa, suku kaum, kenegerian dan kedaerahan tidak memerlukan satu naratif tunggal untuk menang pilihan raya.

7. Pakatan Harapan dulu menang pilihan raya kerana mereka meraikan pelbagai pendapat dan perbezaan tanpa menyanggah sesama parti.



8. Kita perlukan pelbagai naratif untuk menghasut pelbagai segmen masyarakat yang mempunyai tahap pemikiran dan persepektif yang berbeza.

9. Dalam Pakatan dulu ada orang seperti Siti Kasim, Syed Sadiq, Rafizi Ramli, Che Gu Bard, Mohd Sabu, Lim Guan Eng, Nga Kor Ming dan Hew Kuan Yau.

10. Mereka ini menarik penyokong dan pengikut dari segmen berlainan.

11. Suatu ketika semua orang takjub dengan pengundi Amerika Syarikat memilih orang kulit hitam sebagai Presiden. Konon inilah keterbukaan alaf baru dan naratif baru politik seluruh dunia.



12. Namun naratif itu tidak kekal lama. Amerika Syarikat kemudiannya menobatkan Donald Trump dengan idea “white supremacy” sebagai Presiden US. Naratif politik sentiasa berubah mengikut keadaan dan situasi.

13. Memang kita perlukan naratif utama untuk menang pilihan raya seperti mana Pakatan ada isu GST, 1MDB dan PTPTN.

14. Tapi itu naratif masa depan berdekatan pilihan raya, hari ini kita perlu wujudkan pemimpin-pemimpin kecil yang memenuhi pelbagai dimensi ketidak puasan hati rakyat yang pelbagai.

15. Dalam politik Malaysia, naratif yang nampak cantik belum tentu menjamin kemenangan dalam pilihan raya.



16. Kita memerlukan sub-sub sektor penentang kerajaan yang bergerak secara gerila dari semasa ke semasa membentuk persepsi rakyat. Apabila semua ini berkumpul nanti barulah ada gerakan besar untuk memenangi pilihan raya.

17. Saya juga tidak bersetuju saranan saudara keluar dari UMNO. Saudara adalah sebahagian aset UMNO hari ini walau banyak kepincangan pemuda di bawah saudara dahulu.

18. Cuma janganlah menggunakan keadaan sekarang untuk memaksa parti memecat saudara.

19. Cukup-cukuplah menjadi enau dalam belukar. Belajarlah menjadi sumur untuk UMNO.



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker