RM18b wang GST ‘dirompak’: Khairy akan buat laporan polis, SPRM

Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin akan membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa kerajaan BN telah ‘merompak’ bayaran balik GST.

Beliau berkata siasatan dalaman – seperti yang dicadangkan Lim – tidak memadai untuk dakwaan serius seumpama itu.

“Memandangkan Lim tidak menaruh minat terhadap apa-apa (siasatan) pada masa ini melainkan inkuiri dalaman, saya mahu membawa perkara ini bagi kepentingan awam.

“Hari ini dan esok, saya akan membuat laporan polis dan SPRM terhadap bekas pegawai tinggi Kementerian Kewangan ketika dakwaan itu berlaku. Ia bagi membolehkan siasatan terbuka dibuat untuk memastikan kebenaran pendedahan Lim,” katanya di Twitter, hari ini.

Dua hari lalu, Lim ketika penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat mendakwa kerajaan BN ‘merompak’ bayaran balik GST yang sepatutnya dipulangkan kepada peniaga dalam masa dua minggu.

Beliau sekali lagi membangkitkan perkara itu di Dewan Rakyat semalam dengan berkata audit dalaman dan pemeriksaan kastam mendapati sejumlah RM18 bilion hilang dalam tabung bayaran balik GST.

Khairy Jamaluddin

@Khairykj
Yes, but @guanenglim is saying RM19bn from consolidated fund that was supposed to be transferred to GST ITC trust account to pay back the claims were never transferred and kena “rompak”. Hence my police and MACC report against the then Minister & top officials of MOF.

G
@gaj_2
The RM18bil GST refund is not missing per se nor it was robbed/misappropriated.

Issue is purely accounting. Monies went into the consolidated fund as opposed to the dedicated trust account for gst input tax claims.

10:52 AM – Aug 9, 2018
166
152 people are talking about this
Twitter Ads info and privacy
Ketika menjawab balasan seorang pengguna Twitter, Khairy berkata laporan itu juga akan dibuat terhadap menteri kewangan ketika itu iaitu Datuk Seri Najib Razak.

Dalam satu kenyataan kemudian, beliau berkata akan membuat laporan pada pukul dua petang ini di ibu pejabat polis daerah Sentul.

Mkini

Related Articles

One Comment

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker