Guan Eng ibarat ‘Kaduk naik junjung’

Kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang disiarkan dalam bahasa Mandarin terus dikritik pelbagai pihak berikutan tindakannya itu disifatkan sebagai tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, Unit Komunikasi Strategik UMNO dalam satu kenyataan kepada Utusan Online hari ini mempersoalkan keistimewaan bahasa Mandarin yang diangkat menjadi bahasa dalam kenyataan rasmi Kerajaan.

Kenyataan itu juga mempersoalkan tindakan Setiausaha Agung DAP itu yang disifatkan sebagai membelakangi bahasa-bahasa lain seperti, Tamil, Sikh, Iban, Kadazan dan sebagainya.

Berikut adalah kenyataan penuh Unit Komunikasi Strategik UMNO:

DAP dilihat cuba marakkan api perkauman apa bila guna bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan

1. Dalam terkial-kial untuk memenuhi janji manifesto dalam 100 hari pemerintahannya, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) semakin menunjukkan belang sebenar dasar pentadirannya, termasuk mempertikai dan tidak mengiktiraf apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

2. Sebelum ini beberapa pemimpin PH mempersoalkan Institusi Raja-Raja Melayu dengan menyiarkan perbelanjaan peribadi Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong.

3. Terkini, Kerajaan PH tidak lagi mendaulatkan penggunaan Bahasa Melayu apabila Kementerian Kewangan turut menggunakan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan, yang mana ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

4. Malah, dalam mempertahankan tindakan itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menerusi kenyataan yang hanya dikeluarkan dalam bahasa Mandarin, mendakwa penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan Kerajaan PH terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

5. Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat Perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?” tanya Lim.

6. Tindakan angkuh Lim yang juga Setiausaha Agung DAP itu jelas menunjukkan Kerajaan PH amnya dan DAP khususnya, tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan amalan pentadbiran negara ini yang memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

7. Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan menyebut bahawa “Bahasa Kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.” Ini bermakna Bahasa Malaysia (atau Bahasa Melayu dalam Perlembagaan) perlu digunapakai dalam setiap urusan rasmi kerajaan, termasuk untuk kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.

8. Penggunaan Bahasa Malaysia juga selari dengan Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Bahasa Melayu hendaklah dijadikan Bahasa Kebangsaan.

9. Penggunaan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan termasuk kenyataan media bukan hanya seolah-olah mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan, tetapi juga merosakkan usaha menyatupadukan rakyat dan memupuk perpaduan negara melalui bahasa.

10. Tindakan Kementerian Kewangan yang diterajui Setiausaha Agung DAP itu juga menyerlah sikap sebenar parti itu terhadap institusi berkaitan Melayu, yang sebelum ini sering digambarkan sebagai anti Melayu dan Islam. Tindakan Kementerian Kewangan itu sesungguhnya sangat biadab, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa Melayu.

11. Kerajaan PH seharusnya lebih peka, sensitif dan berhati-hati dalam perkara seumpama ini. Jangan sampai kerajaan hari ini dilihat oleh rakyat sebagai ‘kaduk naik junjung. Baru sahaja mendapat kuasa, tindakan dan amalannya sudah jauh melampau serta keterlaluan sehingga tidak menghormati perkara-perkara asas dalam Perlembagaan Negara.

12. Sebagai Kerajaan Persekutuan, Kerajaan PH perlu menjadi contoh dalam memartabatkan bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara.

13. Apa istimewanya bahasa Mandarin sehingga ia turut digunakan untuk kenyataan rasmi kerajaan? Bagaimana pula dengan bahasa-bahasa lain di negara ini seperti India, Sikh, Iban, Jawa, Kadazan dan sebagainya? Sepatutnya, sebagai rakyat yang dilahirkan negara ini, khususnya selepas era kemerdekaan, mereka pastinya mahir dan berbangga menggunakan bahasa Kebangsaan.

14. Alasan kita kini telah berada dalam era globalisasi juga tidak mewajarkan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi sesebuah kementerian, kerana kita selama ini telah turut menggunakan bahasa Inggeris, terutama untuk kenyataan yang ada berkaitan dengan komuniti global.

15. Justru, sebelum penggunaan bahasa Mandarin ini terus berleluasa terutama sehingga merebak ke lebih banyak kementerian, UMNO meminta Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad bertindak segera dengan mengeluarkan arahan supaya menghentikan pengunaan bahasa lain, selain Bahasa Malaysia untuk kenyataan rasmi kerajaan. Bahasa Inggeris boleh digunakan, sekiranya keadaan memerlukan.

16. UMNO bimbang jika isu ini tidak ditangani segera dan untuk selamanya, ia dikhuatiri akan terus menyemarakkan api kemarahan dalam kalangan majoriti rakyat di negara ini yang sudah sedia berputik rasa tercabar sejak beberapa minggu ini.

17. Lebih teruk, beliau (Lim) sendiri yang sebelum ini, semasa dipertikaikan pelantikannya sebagai menteri kewangan, dengan lantang mengatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’. Namun, hari ini, selepas memegang jawatan dan menjalankan tugas rasmi kerajaan, beliau dengan mudahnya melupakan pendirian dan dakwaan tersebut.”

Unit Komunikasi Strategik

Ibu Pejabat UMNO

Kuala Lumpur

25 Jun 2018

Utusan

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker