Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

Keadaan di Putrajaya bagaikan dilanggar garuda. Semua orang nampak monyok dan tiada berdaya. Buffet di hotel hotel tiada sambutan. Di Bazar sepi, di Alamanda sepi, di mana mana pun macam tidak berseri lagi. Apa sudah jadi?

Hari Raya Aidilfitri tahun ini, pekerja kakitangan kerajaan adalah yang paling terasa suram menyambut ketibaan 1 Syawal kerana banyak berita buruk yang diterima mereka pada tahun ini selepas kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 yang lepas.

Hari ini genap 27 hari pentadbiran kerajaan PH, masih ada lagi 73 hari lagi untuk janji 100 hari. Nampaknya awal awal lagi PH sudah angkat bendera putih dan mengaku tidak mahu tunai janji. PH gagal menandingi BN yang berjaya laksanakan 99.6% janji dalam penggal yang lepas.



Selepas sembilan tahun, ini kali pertama penjawat awam tidak menerima bayaran bantuan khas kewangan dari kerajaan sebanyak RM500 seperti kebiasaan tetapi hanya diberi RM400 oleh kerajaan PH. CUEPECS sudah mula pertikaikan, kenapa dipotong RM100, sedangkan jumlah RM500 itu sudah diluluskan dalam parlimen.

Untuk penjawat awam yang dalam gred atas dari 41, mereka tidak dapat apa-apa bayaran bantuan khas kewangan pada tahun ini, kecuali RM1,000 yang sudah dibayar oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lebih malang kakitangan kontrak, PSH dan imam imam tidak mendapat langsung nikmat bonus hari raya tahun ini. Ketua ketua kampung lagi lah, tiada lagi gaji untuk mereka menyambut Syawal ini.

Persiapan menyambut Hari Raya oleh mereka yang mendapat bonus kurang pasti berbeza daripada tahun sebelumnya kerana keputusan mengejutkan kerajaan pakatan PH.

BR1M yang diganti dengan BASAH, Bantuan Sara Hidup juga mungkin tidak akan dapat lagi. Semalam PH sudah umumkan BASAH akan dikaji semula. Apa boleh buat, tidak merasa lah lagi duit BR1M menjelang Hari Raya ini.

Kalau undi BN, sudah tentu sudah masuk BR1M sejumlah RM800 sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto BN.

Banyak boleh dibuat dengan RM800 dan RM100 yang dipotong dalam bonus. Dengan jumlah RM900 dan tol percuma selama 5 hari, macam macam benda yang boleh dinikmati oleh 7 juta penerima BR1M.

Duit raya boleh dimasuk lebih dalam sampul, baju raya anak boleh dibeli, ketupat rendang mak dikampung boleh dibeli dan macam macam juadah boleh dibeli. Tetapi kali ini rakyat Malaysia kena betul betul ikat perut, hilang nikmat RM900 itu begitu sahaja. Lesap dengan alasan hutang negara yang kononnya banyak.

Suasana suram juga turut terasa dalam kalangan peneroka FELDA yang tidak mendapat sebarang durian runtuh duit raya dari kerajaan. Ia adalah sesuatu yang amat berbeza daripada sebelum ini apabila Najib sentiasa mengumumkan duit raya untuk semua keluarga peneroka.

Hari Raya tahun lepas, Najib mengumumkan FELDA mengumumkan pembayaran insentif Hari Raya sebanyak RM47.28 juta dengan kadar RM500 bagi setiap keluarga peneroka.

Sekarang ini tidak ada lagi duit raya. Pada 3 Jun lepas, 100,000 orang peneroka menuntut dari kerajaan PH supaya meneruskan pemberian duit raya kepada peneroka untuk meringankan beban mereka untuk membuat persiapan menyambut Hari Raya. Kerajaan PH diam sahaja.

Bukan sahaja FELDA, mereka yang bernaung di bawah FELCRA dan RISDA juga tidak ada mendapat apa-apa yang istimewa untuk Hari Raya pada tahun ini.

Selepas raya, penjawat awam kena ikat perut lagi selama 48 hari kerana gaji seterusnya akan masuk pada 25 Julai 2018. Kalau lah ada RM900 itu banyaklah juga membantu. BASAH yang gantikan BR1M pun dah tiada lagi.

Pada tahun ini, perkarangan Kompleks Seri Perdana di Putrajaya kini juga suram apabila tidak ada lagi majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim dan pelajar pusat tahfiz diadakan seperti kebiasaan ketika Najib menjadi Perdana Menteri.

Tiada lagi bungkusan kurma diagih, tiada lagi sampul raya untuk anak anak yatim. Kerajaan PH lebih sibuk kutip derma kononnya untuk selamatkan negara. Sibuk main persepsi tiap hari, rakyat depan mata yang perlu dibantu dialpakan.

Politik kerajaan PH penuh dendam dan kebencian. Kenapa rakyat yang perlu jadi mangsanya? Sudahlah balas dendam pada rakyat, institusi raja pun hendak dicabar mereka. Apa sebenarnya yang kerajaan PH hendak sebenarnya?

Tulisan :
Pekerja Kontrak Yang Kena Buang

4 thoughts on “Aidilfitri Tahun Ini Paling Suram Sekali

  • June 7, 2018 at 10:23 PM
    Permalink

    Orang Melayu tak tahu BERSYUKUR selama ni nikmat Allah SWT beri, kerajaan yang baik dan rezki yg mewah. Dulu bila dapat sesuatu pemberian dan kemakmuran dari kerajaan BN, semua dinista berbagai terkesan dari fitnah pembangkang dari media sosial. Padahal ni semua rezeki dari Allah SWT. Sekarang rasa lah akibatnya. Semua kena bertaubat kepada Allah SWT.

    Reply
  • June 8, 2018 at 11:52 AM
    Permalink

    saya bersetuju bahawa kita memang tidak pernah bersyukur dgn setiap kali nikmat yg Allah berikan selama ini. Ada saja yg tidak kena dan mahu dikomen…rasuah lah…dedak (mengumpamakan penerima bantuan dgn haiwan kerana semua org tahu dedak adalah makanan haiwan). kita juga tidak bersyukur kerana selama ini ramai yg mengeluh kos hidup makin tinggi tetapi dalam masa yg sama kita juga org sama diberi rezeki utk bercuti dan dan berhibur dlm dan luar negara…menukar kereta baru…telefon baru…makan di restoran yg mahal dan rasanya belum terdengar lagi kita yg kesempitan hidup ini sampai kebuluran atau berpindah randah mcm sesetengah rakyat negara lain yg kacau bilau. Bila sesuatu nikmat itu Allah tarik…adalah seelok nya kita menilai semula apa yg telah kita laku kan sebelum ini.semoga ianya menjadi pedoman di kemudian hari . insyallah.

    Reply
  • June 9, 2018 at 12:23 AM
    Permalink

    umno ngok punya hal dulu

    Reply
    • June 9, 2018 at 12:36 AM
      Permalink

      Cetek sungguh fikiran awak.kenapa tak salahkan kerajaan yg awak undi…dia yg tak bagi..

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.