Takde Cawangan. Kata Dah, Mahathir Bukan Peduli Pasal Demokrasi Pun

Share


ORANG-ORANG Mahathir, punyalah bersusah payah menghidupkan persepsi bahawa perjuangan Mahathir, menentang Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini adalah berlandaskan di atas prinsip demokrasi, kerana rakyat, bukan kerana peribadi.  Dihambat RoS kerana gagal mengadakan mesyuarat cawangan dan bahagian, tahu-tahu terus mengadakan mesyuarat tahunan pun, masih lagi ada yang cuba menegak benang yang basah denga mengatakan dah ada mesyuarat dibuat (sebab itu boleh hantar dokumen ke RoS).

Hakikatnya hari ini, Mahathir sendiri mengakui parti cap bunganya tidak mempunyai cawangan dan dengan itu tidak ada mesyuarat yang diadakan – atas alasan parti cap bunga ini tak macam parti-parti politik lain dalam Malaysia.

Betul ke tu?

Kalau betul (lain dari yang lain dan dengan itu kenapa tidak ada cawangan), kenapa dalam perlembagaan parti (itupun meniru hampir sebulat perlembagaan UMNO) ada sebut pasal cawangan dan mesyuaratnya?  RoS ni dia ikut apa yang tertulis dalam perlembagaan saja, kalau ada, adalah, kalau takde, takdelah. RoS tak akan pergi lebih dari itu sehingga agensi tersebut nak disalahkan kalau pendaftaran parti dibatalkan.

Maka jadi bodoh sajalah orang-orang yang sokong parti bunga ini, mengetahu parti itu tidak peduli suara akar umbi sebab itu cawangan pun tidak ada.  Parti komunis yang kita tahu pun ada cawangan-cawangannya, parti Mahathir pulak tidak ada cawangan – dah lebih teruk dari parti komunis dah pun.

Konon masa tubuh dulu nak bawak pembaharuan dan menjadi lebih baik dari UMNO – dari segi amalan demokrasinya, rupa-rupanya lagi teruk.  Macam mana nak suburkan demokrasi dan kebebasan bercakap kalau cawangan pun tak ada?  Suara akar umbi parti bunga ni nak sampai macam mana?


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *