Kit Siang & SPRM: Anak Dia Taknak Jentik, Najib Pulak Dia Nak Usik

Share

RAMAI orang gelak bila membaca kenyataan Kit Siang yang mahu SPRM mengisytiharkan Datuk Seri Najib tidak layak bertanding dalam PRU14.  Penulis tahu dalam ramai-ramai yang gelak ni sokong sangat Najib pun tapi sebab yang cakap tu Kit Siang – anaknya menghadapi 2 PENDAKWAAN dibawah Akta SPRM di Mahkamah.

Macam kelakar pun ada, anak dia yang dah didakwa taknak pulak disuruh bersara, Najib yang takda masalah apa-apa pulak yang dijentiknya.

Kita faham Pakatan tak banyak isu dah sekarang.  Sejak terdedah Pengerusi mereka, Mahathir terlibat melesapkan RM 32 billion wang negara dalam skandal Forex yang Kit Siang juga dulu jaguhnya, Pakatan mati akal nak politik kan apa dan macam mana.  Malah, aktiviti Pakatan bergantung sepenuhnya kepada Mahathir untuk bercakap sebab dia ada kepentingan yang cukup besar untuk menang dalam PRU14.  Krisis dalaman PKR, kebodohan Rafizi dan keengganan menyerah nama calon PRU14 untuk disaring oleh SPRM, menjadikan Pakatan dalam mode defensive.


Cakap bukan main bergegar pasal nak pemimpin bebas rasuah, tapi serah nama calon untuk di saring SPRM pun tak mahu.  Memang tidak ada keperluan undang-undang tapi itu boleh dijadikan guideline untuk menentukan calon bebas rasuah.  Kalau nak pilih juga, tak siapa nak menghalang.

Tapi takkanlah untuk menutup isu itu dengan membangkitkan soal kelayakan Najib bertanding dalam PRU14 atau tidak?  Ini bodoh namanya kerana Najib pernah disiasat dan dibuktikan tidak terlibat dalam apa juga kesalahan rasuah, bukan macam anak Kit Siang!!  Dah didakwa di Mahkamah pun tapi tidak ada tanda akan berundur.  Kalau pemimpin BN macam itu, dah lama letak jawatan dah sekalipun Mahkamah belum buat keputusan.

Rakyat boleh menilai, bukti pun banyak yang menunjukkan UMNO/BN tidak berkompromi dengan ahlinya yang dah didakwa di Mahkamah.  Pemimpin/ahli UMNO/BN sendiri pun kalau dah didakwa Mahkamah atas apa juga kesalahan, secara sukarela meletakan jawatan – kecuali Anwar dulu yang kini Ketua Umum Pakatan.


Nak disebutkan, politik macam ini sudah lama berlalu. Zaman Mahathir dulu bolehlah sebab akses kepada maklumat bukan macam sekarang.  Kit Siang perlu sedar, zaman dah berubah, kenapa masih nak terperangkap dalam masa lampau?

Leave a Reply