Pakatan Apa, Benar Rakan Bincang Dengan “Musuh”?

DAP dalam diam rupanya memerhati dengan minat perkembangan perbincangan antara PAS dan Pribumi.  Ini setelah Guan Eng yang terang-terang bermusuh dengan PAS, tanpa dijemput, tiba-tiba memberi pandangannya berhubung perbincangan antara Pribumi dan PAS yang gagal semalam.

Apa yang Guan Eng komen itu tak penting tapi nampak sangat DAP pun sedar kalau perbincangan itu gagal dan PAS bergerak sendiri dalam PRU14 yang akan datang, kelebihan akan hanya dapat kepada BN apabila pertandingan 3 penjuru atau lebih berlaku.

Sekalipun diasak dengan pelbagai serangan tapi dasar-dasar BN dibawah pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak banyak yang baik sehingga terpaksa ditiru Pakatan seperti BR1M atau diubah namanya seperti GST.  Itu yang buat DAP bimbang kalau berlaku pertandingan 3 penjuru.


Dalam masa yang sama, tindakan DAP ini bukti ketidakyakinan mereka terhadap PAN yang mereka juga menjadi orang kuat dibelakang penubuhannya.  PAN sepatutnya ambil alih fungsi PAS tapi dengan beberapa keputusan pilihanraya kecil dan pilihanraya negeri Sarawak yang disertai parti tersebut, semuanya mengecewakan DAP.  Banyak yang habis tapi hasilnya yilek.

Orang-orang dalam parti PAN kalau tak sedar mereka tu ibarat habis madu sepah dibuang, tak tahulah kan.  DAP ni bukan kira apa, dia kira kepentingan dia saja.

Rakyat bagaimanapun boleh menjangka pakatan pembangkang yang caca marba dalam PRU14 yang akan datang. Pakatan apa najis macam ini kata bermusuh tapi dalam masa yang sama benar rakan gabungan berbincang dengan yang dikatakan musuh tadi tu?  Guan Eng bolehlah claim dia tak tahu, tapi dengan perbincangan Pribumi-PAS ini dilapor secara meluas sejak beberapa bulan lalu, siapa yang dia nak auta?


2 thoughts on “Pakatan Apa, Benar Rakan Bincang Dengan “Musuh”?

  • February 4, 2017 at 18:53
    Permalink

    dengar tu, sial lahanat guan eng dah kata perbincangan kerjasama ppbm dengan pas telah gagal…harap ppbm reti bahasa, kalau dah sanggup kawen koboi/tidur sekatil/bersekongkol dengan dap tak payah sibuk nak kawen secara sah dengan pas yang sudah tentu banyak syarat(syariah) wajib dikenakan & dipatuhi kepada ppbm

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *