Subsidi Untuk Orang Miskin,Yg Kondem-Kondem Kat FB Ni Miskin Ke?

Share


ISU minyak masak ni selesai lah agaknya sebab sehingga sekarang tidak ada berita sesiapa yang mati kerana harga minyak masak naik.  Terbuktilah penarikan subsidi yang berkuatkuasa Selasa lepas, tak menjejaskan orang miskin seperti yang didakwa pembangkang konon tidak mampu membeli ni.

Anehlah, selepas 1 November pun subsidi minyak masak peket masih dikekalkan, macam mana pulak orang miskin tak mampu beli? Itu juga harganya!!

Seperti biasalah, perkara-perkara macam ini sebetulnya hanya jadi sensasi untuk dapat untung politik saja,bukan sebab pembangkang (yang juarai isu ni) benar-benar ambil berat pasal kesusahan rakyat.

Kerajaan BN di pusat ini jugaklah yang ambil berat pasal rakyat kebanyakkan ini pun terutama golongan miskin.  Sebab itu subsidi minyak masak peket 1kg ini masih dikekalkan kerana barangan bersubsidi memang disediakan khas untuk rakyat yang tidak berkemampuan.

Orang berduit nak subsidi buat apa?  Ini bukan zaman 15 juta penduduk, sekarang dah 30 juta penduduk, tak masuk pendatang asing lagi tu.  Mestilah kena ada perubahan.

Justeru, jadi persoalanlah kepada kita, apakah penyokong pembangkang kaki kondem, memaki dan mengutuk kerajaan di FB ni, miskin ke hidupnya?

Penulis tak rasa mereka miskin sebab majoriti dok upload gambar resit membeli minyak masak yang ‘mahal’ tu.  Tak siapa upload gambar resit beli minyak masak peket pun sebab mereka mampu beli yang tanpa subsidi.  Kira berduitlah.

Jadi pelik kenapa puak ini memekak, bukan dia layak untuk subsidi itupun.  Subsidi hanya untuk golongan yang memerlukan saja iaitug golongan tidak berkemampuan.



6 thoughts on “Subsidi Untuk Orang Miskin,Yg Kondem-Kondem Kat FB Ni Miskin Ke?

  • November 3, 2016 at 3:24 pm
    Permalink

    Kalau sekarang tak serupa dulu, kena ada perubahan…kenapa menjerit-jerit mahu kekalkan DEB? Hapuskan saja la…zaman sudah berubah…:-)

    Reply
  • November 3, 2016 at 10:59 pm
    Permalink

    Kerajaan kena cari satu mekanisma supaya subsidi semua barang hanya diberi kepada warganegara yang miskin dan layak sahaja sebagaimana pemberian BRIM. Sistem peket utk minyak masak sebenarnya masih boleh di eksploitasi oleh golongan berada dan tentunya juga pendatang asing.

    percayalah bahawa golongan yg bekerja keras dan banyak membantu dlm kemenangan kerajaan BN hari ini adalah golongan kurang mampu ini. Mereka yg sering dilabel sebagai dunggu bodoh fikiran sempit dan peminat dedak inilah yg sentiasa mendokong dan menyokong kerajaan.

    Reply
  • November 4, 2016 at 8:56 am
    Permalink

    Menghadapi beban kewangan untuk beli minyak? Kau nak beli sebotol 5kg atau 5 kontena botol 5kg? Nak subsidi? Usung Madey atas bahu, tawaf KL masa Bersih5 nanti. Macai2 baju kuning yang ‘disubsidikan’ oleh Bersih5. Datang beramai2. Jangan lupa!…

    Reply
  • November 4, 2016 at 9:24 am
    Permalink

    Kenapa DAP terjerit2 hendak kekalkan sekolah venakular? Hapuskan saja la…zaman sudah berubah…:-)

    Reply
  • November 4, 2016 at 10:52 am
    Permalink

    Patut la ini salah itu salah bn sebab dapig kerapkali tersalah makan ubat sebab tu buasir kepada cina cina yang terpangkah dapig sila pangkah bn kembali mca gerakan apa saja yg bukan dapig dan sekutunya. Ini lah contoh perosak ekonomi dan bisnes hangpa apek apek dan amoi amoi semua!

    Reply
  • November 4, 2016 at 12:44 pm
    Permalink

    Yang komplen ni memang perangai makin pelik. Najib ‘pau ‘ China depa marah. Cina marah MALAYsia kawan dengan China? Najib jual MALAYsia kat China pun depa marah? Cina dah jadi anti China atau sayang sangat kat Tanah Melayu? Cina dah jadi anti China. Kat MALAYsia dah takde Cina? Depa pi mana? Mulai sekarang depa dah tukar jadi Zionist Harbi! Cucu cicit dah tak mengaku nenek moyang!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *